Vraag naar kunstgras blijft groeien volgens rapport van AMI |
|
|
|
|
| 80 sec |
De Engelse organisatie AMI heeft een nieuw rapport over de wereldwijde markt voor kunstgras uitgebracht met de titel 'Artificial Turf Global Market 2024'.
De tiende editie van dit tweejaarlijkse rapport biedt een uitgebreide sectoranalyse tot 2027, met aandacht voor duurzaamheid, economische uitdagingen en regionale trends die de markt vormgeven. Het rapport bevat onafhankelijke kwantitatieve analyses en geeft een gedetailleerd overzicht van de marktprestaties van de afgelopen 18 maanden en de verwachte groei in de komende vijf jaar.
Uitdagingen
De sector staat volgens het AMI-rapport nog steeds voor vele uitdagingen, voornamelijk op het gebied van duurzaamheid en perceptie. Deze uitdagingen omvatten PFAS, primaire en secundaire microplastics en recycling aan het einde van de levensduur. Deze uitdagingen bieden volgens de rapporteurs ook kansen. Een voorbeeld hiervan is het op handen zijnde verbod op polymeer-infill in Europa, wat een domino-effect zal hebben op de ontwikkeling van natuurlijke alternatieven, hoogstwaarschijnlijk organische mengsels, en de vraag naar schokpads zal vergroten.
Met het vervangingssegment van de sportmarkt dat in 2023 weer toenam tot 41% (net iets meer dan 70 miljoen vierkante meter) en naar verwachting zal stijgen tot 90 miljoen vierkante meter in 2027, zijn er volgens het rapport dringend oplossingen en capaciteiten voor recycling aan het einde van de levensduur nodig.
Vraag
Het rapport verwacht een gestage groei, hoewel eindgebruikers terughoudend zijn om weer op het niveau van voor de pandemie te besteden. Ondanks aanhoudende milieu- en veiligheidszorgen, biedt de markt groeipotentieel voor de komende vier jaar, met de nadruk op productinnovatie, automatisering, het veranderende klimaat en voortdurende verstedelijking. In 2021 overtrof de vraag naar landschaps- en recreatieproducten voor het eerst de sportvraag. In 2023 zette deze verschuiving zich voort, hoewel de groei in landschapsproducten vertraagde en de vraag naar sportproducten weer toenam na een daling door de pandemie, zo is te lezen in het rapport.
De vraag naar landschaps- en recreatieproducten wordt sterk gedreven door verbeterde producten, betere distributiekanalen en lagere prijzen. Kopers verlangen naar esthetische en tactiele ontwikkelingen, met als doel dat kunstgras meer lijkt op en aanvoelt als natuurlijk gras. Dit wordt bereikt door verbeterd gebruik van garencombinaties, kleuren en texturen. Kunstgras wordt steeds vaker gebruikt op plaatsen waar natuurlijk gras niet gebruikt wordt, zoals bij binnenhuisdecoraties.
Sportsector
Ook de sportsector groeit, met een toenemende deelname van vooral jonge en vrouwelijke spelers, wat eisen stelt aan de beschikbaarheid van velden. Dit, samen met het veranderende klimaat, leidt ertoe dat veel gemeenschapsvoorzieningen kiezen voor kunstgras.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|