Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Aannemingsbedrijf transformeert tot kleine waterstofeconomie

NIEUWS
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Fleur Dil, dinsdag 7 januari 2025
194 sec


'Nooit gedacht dat ik naast aannemer ooit nog pomphouder zou worden'

Aannemingsbedrijf Jos Scholman in Nieuwegein is een echte pionier op het gebied van waterstoftechnologie. Met 78 waterstofvoertuigen, een openbaar tankstation en een eigen elektrolyser voor de productie van groene waterstof heeft het bedrijf zichzelf stevig op de kaart gezet. Een pioniersrol die Scholman terecht de nominatie voor de titel Greenfluencer 2024 heeft opgeleverd. 'Iedereen kijkt naar Groningen, maar hier in Nieuwegein gebeurt het', aldus Robert Scholman, mededirecteur van Jos Scholman Bedrijven.


Innovatiedrang en groene ambities

Jos Scholmans reis naar waterstof begon in 2019 met de aanschaf van een tiental waterstofauto's, zonder precies te weten wat deze technologie het bedrijf zou brengen. 'We kozen destijds voor waterstof vanwege de flexibiliteit die we zochten, als alternatief voor elektrisch rijden', vertelt Robert Scholman. 'Technisch gezien bleek waterstof voor ons efficiënter. Daarnaast is waterstof een energiedrager die niet door provincies of gemeenten wordt aangeboden of geproduceerd.' Die keuze bleek een schot in de roos. Een ontmoeting met buurman KWR Water Research Institute leidde tot het idee om zelf waterstof te produceren met een elektrolyser. Dit resulteerde in de oprichting van Hysolar, met als doel een openbaar waterstoftankstation én een elektrolyser te bouwen.


Stroomversnelling

Toen raakte de ontwikkeling in een stroomversnelling. Naast personenauto's investeerde Jos Scholman ook in waterstoftechnologie voor zware voertuigen. 'In 2020 ontwikkelden wij samen met New Holland een dual-fuel tractor, die zowel op diesel als waterstof kan rijden', zegt Scholman. Inmiddels beschikt het bedrijf over 14 tractoren, 10 werktuigdragers, 2 mobiele graafmachines, een groeiend wagenpark met bestelbusjes én nog eens 20 personenauto`s op waterstof. 'In 2025 zetten we de eerste zes vrachtwagens op waterstof in. Het verschil met elektrisch aangedreven vrachtwagens is dat waterstof een actieradius van 600 kilometer belooft na een tankbeurt van slechts tien minuten. Dat is voor ons werkverkeer van en naar projecten natuurlijk enorm efficiënt.'


'Hiermee hebben we ons bedrijf in één klap op de kaart gezet als een kleine waterstofeconomie'

Het waterstoftankstation is in 2021 gerealiseerd. Het werd door de toenmalige Brusselse kabinetschef Diederik Samsom geopend en beschikbaar gesteld voor openbaar gebruik. 'Particulieren kunnen bij ons tankstation hun waterstofauto komen aftanken.' Afgelopen oktober volgde de opening van de gloednieuwe elektrolyser door koning Willem-Alexander: een waterstofproductiestation waarmee de productie van 300 ton groene waterstof mogelijk werd gemaakt. Ter illustratie: 300 ton is voldoende voor het jaarverbruik van zo'n 60 bussen of vrachtwagens. 'De verbinding van de elektrolyser met een nabijgelegen zonnepanelenveld stelt ons in staat om volledig groene waterstof te produceren.' Dat is een enorme prestatie: 'Hiermee hebben we ons bedrijf in één klap op de kaart gezet als een kleine waterstofeconomie, zowel in de sector als in de gemeente Nieuwegein en de provincie Utrecht.'

Niet over rozen

De transitie naar waterstof is op zichzelf een prestatie van formaat, maar de weg ernaartoe ging niet altijd over rozen, erkent Scholman. 'Als je de eerste bent, loop je tegen kinderziektes aan. Je hebt te maken met storingen, trage vergunningentrajecten en soms ook weerstand. Dat kost veel energie en creativiteit, zowel van jezelf als van je personeel', vertelt Scholman. 'Met name het onbekende vergunningentraject binnen de overheidsorganisaties leverde soms een vertraging op van maanden.'


Met de wijsheid van nu zou hij nog steeds dezelfde keuze hebben gemaakt, maar bepaalde zaken anders hebben aangepakt. 'Duurzame initiatieven openen deuren bij instanties en overheden waar je anders niet komt. Hiermee bouw je een netwerk op waarmee je vergunningsaanvragen op een gestroomlijndere manier kunt laten verlopen.' De wetenschap dat het niet alleen draait om wat je kunt, maar vooral om wie je kent, was voor hem een eyeopener. 'Een van de belangrijkste lessen was dat het essentieel is om eerst een netwerk op te bouwen voordat je gas gaat geven. Dat bespaart je veel ergernis tijdens zo`n proces.'

'Een van de belangrijkste lessen was dat je eerst een netwerk moet opbouwen voordat je gas gaat geven'

Full-service aannemer met mensgerichte aanpak

Jos Scholman is meer dan een technisch pionier, benadrukt Scholman. 'Volgend jaar bestaan we 50 jaar. In die tijd zijn we uitgegroeid van een aannemersbedrijf tot een totaalaanbieder voor de openbare ruimte: van boven- en ondergrondse infrastructuur en speelvoorzieningen tot cultuur- en civiele techniek. Toch zijn we altijd een platte organisatie gebleven, met een sterk familiekarakter. Dat is iets waar we trots op zijn.'


De aandacht voor medewerkers speelt hierbij een cruciale rol. 'Wij willen de beste werkgever zijn in de sector. Dat betekent dat we mensen laten doorgroeien, balans tussen werk en privé faciliteren en een veilige werkomgeving creëren. Zo hebben we een fysiotherapeut in dienst en bieden we kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We willen een werkplek zijn waar iedereen zich thuis voelt, ongeacht achtergrond of situatie. Dat is net zo belangrijk als onze technische innovaties, of misschien nog wel belangrijker.'

Duurzaamheid zichtbaar maken

De inzet van duurzame maatregelen gaat volgens Scholman verder dan alleen de organisatie zelf. 'Het gaat ons niet alleen om onze eigen ontwikkeling, maar ook om het meenemen van zowel opdrachtgevers als soortgelijke bedrijven in de kansen die duurzaam ondernemen biedt.' Duurzaamheid is voor het bedrijf dan ook niet slechts een bedrijfsstrategie, maar een bredere visie. 'Het gaat ook over wie wij willen zijn als organisatie', aldus Scholman. Dit betekent dat duurzaamheid niet alleen in de bedrijfsvoering wordt doorgevoerd, maar ook zichtbaar wordt gemaakt voor anderen. 'Het gaat erom dat we deze innovaties openbaar maken, zodat iedereen ervan kan profiteren - bijvoorbeeld door het realiseren van een openbaar tankstation.'


Had Scholman ooit verwacht naast directeur van een aannemingsbedrijf ook pomphouder te worden? 'Nee, absoluut niet. Maar zo is het wel gegaan. En we hadden het niet anders willen doen!'

LEES OOK

Wie gaat er met de titel vandoor?

Vanaf 7 januari zijn de live stembussen geopend in hal 4 stand 421 op De Groene Sector Vakbeurs en online via www.nwst-greenfluencer.nl. Stemmen op al deze groene invloedrijke personen kan tot 7 februari 2025. De uitreiking volgt vrijdag 14 februari rond 13:00 op een centrale locatie ergens middenin het land.

Aannemingsbedrijf Jos Sch...
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Meld je aan voor kennissessies over de noodzaak van een circulaire aanpak
dinsdag 21 januari 2025
t/m woensdag 22 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties op 20 maart 2025
donderdag 20 maart 2025
t/m donderdag 20 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER