Nominatie Michael Vogel voor titel Greenfluencer 2024 |
|
|
|
|
| 207 sec |
'Wij hebben de ambitie om een product niet te downcyclen, maar op hetzelfde niveau terug te winnen en toe te passen, dat is "truly circular"'.
Michael Vogel is genomineerd voor de titel Greenfluencer 2024. Sinds zijn aantreding in 2016 als CEO van TenCate Grass, heeft het kunstgrasbedrijf een indrukwekkende transformatie doorgemaakt. In korte tijd ontwikkelde het zich van een overwegend Europese producent van kunstgrasgarens naar een wereldwijde speler in innovatieve, duurzame kunstgrassystemen. En dat ging niet zonder slag of stoot: 'Het is frustrerend om te zien dat circulariteit nog niet echt voet aan de grond krijgt, maar wij blijven vasthouden aan onze agenda.'
|
Voor Vogel is TenCate Grass een boeiende werkgever. 'Ik heb de complexe industriële productieprocessen die deze sector met zich meebrengt altijd interessant gevonden,' zegt hij. Het bedrijf beheerst inmiddels het volledige proces van productie van garens, primary backing ("tuftdoek") en kunstgrastapijt tot installatie, onderhoud en recycling. 'Dat zijn ook vaak complexe structuren, maar geeft ons de mogelijkheid dicht bij de eindmarkten te zijn. Aan het eind van deze keten wil je die velden ook weer oppakken en zorgen voor een goede recycling.'
Centre for Turf Innovation
Via het eigen Centre for Turf Innovation (CTI) zet TenCate Grass sinds 2019 volop in op zowel productinnovatie als circulariteit. 'Wij zijn ons ervan bewust dat we in de producten plastic toepassen,' zegt Vogel. 'Daarom is het van belang dat we heel zorgvuldig omgaan met grondstoffen, herbruikbaarheid en energie-efficiëntie, om de belasting op het milieu zo klein mogelijk te houden.' Het laboratorium richt zich op de ontwikkeling van hoogwaardige kunstgrassystemen en bijbehorende technologieën die sporters centraal stellen. Aanjager hierin was de samenwerking met PSV sinds 2020. 'Op de PSV Academy de Herdgang liggen onze nieuwste ontwikkelingen. Hier krijgen we waardevolle feedback van spelers, coaches, en medische staf, wat ons helpt om systemen te ontwikkelen die bijdragen aan onze doelstelling om perfecte kunstgrassystemen te maken. Dat soort input is onmisbaar.'
|
Wij zijn ons ervan bewust dat we in de producten plastic toepassen. Daarom is het van belang dat we heel zorgvuldig omgaan met grondstoffen om de belasting op het milieu zo klein mogelijk te houden
| |
|
Nabootsen
Een van die meest recente ontwikkelingen is het zogenaamde non-infill product, genaamd Pure PT. Mede door de samenwerking met PSV is TenCate Grass kunstgras vanuit een andere invalshoek gaan bekijken: 'We zijn gaan kijken naar de kernpunten van goed natuurgras en waar de functionaliteit van een goede grasmat precies vandaan komt,' zegt hij. 'Ons Pure PT-product bootst met specifieke garens in de mat de functionaliteit van de wortelzone na. De poolgarens hebben de functionaliteit van de grasspriet van een natuurgrasveld.' Pure PT is een product zonder plastic of organische infill. De naam 'Pure' van Pure PT verwijst naar het feit dat het product geen zand bevat. Zand wordt vooral toegepast als ballast om een kunstgrasveld stabiliteit te geven, maar het zorgt ook voor vezelslijtage, wat de levensduur van het product verkort. 'Ook belangrijk is dat de installatie van Pure PT veel minder voertuigbewegingen vereist, omdat er geen zand hoeft te worden aangebracht. Hierdoor zijn ook de transportgerelateerde CO2-emissies aanzienlijk lager. Het resultaat is een duurzaam kunstgrasveld dat langer meegaat, nauwelijks microplastics produceert en bijdraagt aan lagere CO₂-emissies tijdens installatie en recycling.
Internationaal groeit de populariteit van Pure PT snel. In Nederland liggen er verscheidene. In het PSV stadion en het Asito stadion van Heracles is Pure PT toegepast in de uitlopen, omdat het product zo dicht tegen natuurgras aanzit. Verder liggen er Pure PT's in Noorwegen, Duitsland, Zweden en Hong Kong, maar ook op de trainingcentra van Arsenal en Real Valladolid.. Vogel is vooral trots op het recent geinstalleerde veld in het Ergilio Hatostadion op Curacao. Het stadion heeft de primeur met het eerste FIFA-gecertificeerde non-infill veld. 'Wij proberen een kleine bijdrage te leveren aan Curacao's ambitie om zich onder leiding van Dick Advocaat te kwalificeren voor het FIFA WK van 2026'. Het product is ook zeer geschikt voor Amerikaans voetbal, gezien de 80 exemplaren die in 2024 zijn geïnstalleerd in Amerika.
Circulair
Op het gebied van circulariteit wordt 2025 een belangrijk jaar voor TenCate Grass. Het bedrijf wil meer single polymer producten introduceren die volledig circulair zijn. 'Pas als je producten kunt lanceren die uitsluitend van één polymeer zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld polyethyleen, dan ben je circulair. Dan ben je een product niet meer aan het downcyclen, maar kun je het echt op hetzelfde niveau terugwinnen en toepassen.'
|
'Pas als je producten kunt lanceren die uitsluitend van één polymeer zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld polyethyleen, dan ben je circulair'
| |
|
Helaas ontbreekt met name in Europa nog vaak de politieke wil om echt vaart te maken naar een circulaire economie. 'Het is frustrerend om te zien dat circulariteit zich nog in een beginstadium bevindt en niet snel doorzet' zegt Vogel. 'Dat heeft naar mijn mening te maken met een mismatch tussen ambities en het scheppen van randvoorwaarden. Het aantal plasticrecyclingbedrijven dat de afgelopen tijd in de problemen is gekomen, is dramatisch. We hebben een duidelijke agenda, maar het blijft lastig om hierin continuïteit en succes te bereiken.' Vogel begrijpt waar de uitdagingen vandaan komen. 'Plastic recycling is enorm complex en dus ook duur. Het materiaal dat wordt aangeleverd is heel heterogeen, en daar moeten we een homogeen product van maken. Dat is geen eenvoudige taak. Dit terwijl polymeren gemaakt uit fossiele grondstoffen ook bij prijsstijgingen nog altijd goedkoper zijn dan gerecycled plastic.'
Droog spelen
Dat TenCate Grass zich niet door weerstand laat weerhouden is ook goed terug te zien in de ontwikkeling naar droge kunstgras hockeyvelden met Pure EP. Michael Vogel legt uit dat Pure EP, zonder de grote waterconsumptie van traditionele watervelden, vergelijkbare speelkwaliteiten biedt. Hoewel de FIH het droogspelen tijdens grote toernooien uitstelt, zoals de Olympische Spelen, verwacht Vogel dat de markt deze innovatie zal omarmen.
De groei van TenCate Grass is sterk beïnvloed door de uitbreiding naar de Amerikaanse markt, waar het bedrijf nu marktleider is. Michael Vogel benadrukt dat de vraag van scholen en universiteiten heeft geleid tot een diverser productaanbod, inclusief sporten als Amerikaans voetbal en lacrosse. De ontwikkeling van het Centre for Turf Innovation is daarbij een cruciale stap geweest om de moordende concurrentie voor te blijven. 'Omdat we actief zijn in de hele keten, zijn we in staat innovaties razendsnel door te voeren. Als we vanochtend besluiten een productconfiguratie aan te passen, kunnen we dat diezelfde dag nog maken en de volgende dag testen. Die mogelijkheid is ongelofelijk krachtig.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|