Kleurrijke ondervloer daagt uit om te bewegen |
|
|
|
|
| 168 sec |
W&H-courts belichamen nieuw sport- en beweegconcept
W&H Sports wil graag het verschil maken op het gebied van duurzaamheid, innovaties en multifunctioneel sporten. Met een nieuw sport- en beweegconcept wordt dit allemaal zichtbaar gemaakt. Niet voor niets heeft dit nieuwe concept daarom de bedrijfsletters gekregen. W&H-courts moeten met name jongeren aanzetten tot meer bewegen.
Het eerste W&H-court is te vinden bij EuroParcs De Biesbosch. |
Directeur William van Diemen weet dat jongeren van 12 tot en met 16 jaar een moeilijke doelgroep vormen. De verwachting is dat de nieuwe W&H-courts in vergelijking met de 'klassieke' sportveldjes jongeren meer uitdagen om in beweging te komen. 'Het is veel uitdagender, zeker omdat wij ook een brug slaan tussen sporten en gamen. De mobiele telefoon kan op deze sportvelden ingezet worden om jezelf te testen en uit te dagen.' De letters W&H staan in dit concept voor Winning & Happiness. Het nieuwe concept wil hiermee twee kanten van sport benadrukken: de harde en de zachte kant. Van Diemen legt uit: 'Sport gaat om het verleggen van grenzen in competitieve ambitie. Jezelf koste wat het kost overwinnen en beter willen zijn dan anderen. Het W&H-court kan gebruikt worden om te trainen en jezelf te verbeteren. Ook kan de competitie met anderen aangegaan worden.' Over de zachtere kant happiness, zegt hij: 'Sport wordt ook steeds belangrijker in de mentale verzorging van het "ik". Sport is even focussen op jezelf, los van de hectiek, en je hoofd leegmaken. Ook het sociale aspect van sport is belangrijk, elkaar ontmoeten en plezier maken. Deze courts lenen zich perfect om op elk gewenst moment van de dag samen te komen en plezier te maken.'
|
'Hij springt enorm in het oog; het opvallende en kleurrijke oppervlak daagt uit om in beweging te komen'
| |
|
Het concept is mede tot stand gekomen door ontwikkelingen in de markt. 'Wij luisteren goed naar opdrachtgevers. We spelen met dit concept in op bijvoorbeeld de terugloop van de ledenaantallen bij verenigingen en de toegenomen behoefte aan interactief sporten bij jongeren, de zogenoemde gamificatie.' De kleurrijke ondervloer speelt een prominente rol, vooral om jongeren in beweging te krijgen. De verwachting is dat deze kleurrijke ondergrond eerder nieuwsgierig maakt dan bijvoorbeeld zwart asfalt. Van Diemen: 'Hij springt enorm in het oog. Het opvallende en kleurrijke oppervlak daagt uit om in beweging te komen.'
Plusvariant
W&H-courts zijn geschikt voor plaatsing bij scholen, verenigingen en in de openbare ruimte. Van Diemen verwacht dat scholen en verenigingen vooral zullen kiezen voor de basisvariant en dat de plusvariant eerder in de openbare ruimte geplaatst zal worden. De plusvariant, met geïntegreerde Urban SmartGoals-palen, geeft het court wel een extra dimensie door de verschillende games en testen die in de speciale SmartGoals-app aangeboden worden. Gebruikers kunnen die individueel en tegen elkaar uitvoeren. Dankzij die app, die gebruikers wel moeten downloaden, krijgen bijvoorbeeld gemeentes inzicht in het gebruik van de sportveldjes. Van Diemen: 'Zo kun je de openbare ruimte uiteindelijk effectiever inrichten. Als uit deze geanonimiseerde data blijkt dat er veel meer gebasketbald wordt dan gevoetbald, kun je daar als gemeente rekening mee houden.'
Volledig recyclebaar
De modulaire sportvloer van de W&H-courts wordt gemaakt van kunststof tegels die volledig recyclebaar zijn. Een tegel van gerecycled kunstgras is in ontwikkeling. Van Diemen onderstreept het belang dat zijn bedrijf hecht aan circulariteit en duurzaamheid: 'Mijn grote wens is om uiteindelijk een oude sportvloer helemaal te laten terugkeren als nieuwe sportvloer.' Met dochteronderneming GreenMatter timmert hij al flink aan de weg met het hergebruik van oud kunstgras. De grote uitdaging bij de fabricage van de tegels voor de W&H-courts is het verhogen van het percentage gerecycled kunstgras zonder dat de spuitkoppen bij de fabricage daar last van hebben. Van Diemen: 'We zitten al op dertig procent, maar willen naar vijftig.'
Ontzorgen
Een voordeel van de modulaire sportvloeren is dat elk court anders ingericht kan worden. W&H Sports werkt daarvoor samen met Speelplan. Dit bedrijf kan in overleg met een potentiële opdrachtgever een behoeften-inventarisatie uitvoeren en een ontwerp maken, voordat tot aanleg wordt overgegaan. 'We werken intensief samen bij het sportief inrichten van de openbare ruimte voor jong en oud en maken gebruik van elkaars expertise en competenties. We kunnen de opdrachtgever compleet ontzorgen bij het ontwerpen en realiseren van uitdagende en slimme sportlocaties', verduidelijkt Van Diemen.
Interactief
De W&H-courts kunnen vervolgens worden ingericht met doelen, volleybalpalen, een techniekmuur, basketbalpalen, een Teqball-tafel enzovoort; ze zijn dus multifunctioneel. De basisvariant is zonder Urban SmartGoals-palen; de plusvariant is interactief en voorzien van Urban SmartGoals-palen, waarbij data gegenereerd kunnen worden en via een app oefeningen en testen kunnen worden gedaan. Van Diemen: 'Met deze courts kunnen scholen beweegvriendelijker worden ingericht en kunnen sportverenigingen extra faciliteiten bieden voor het trainen van techniek en skills. De courts kunnen door verenigingen ook verhuurd worden aan derden, zoals scholen, fysiotherapeuten, bootcampclubs en MBVO-lessen.'
Een eerste W&H-court is inmiddels gebouwd bij EuroParcs De Biesbosch, in samenwerking met en in opdracht van Boerplay (zie foto). Bij het UMC Utrecht worden dezelfde tegels gebruikt voor de aanleg van een Cruyff Court. Ook bij nat weer kan er altijd gesport worden op deze kleurrijke ondervloer, want de tegels zijn waterdoorlatend. 'En ze zijn onderhoudsarm,' zo besluit Van Diemen.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|