Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Infill Guard: circulaire oplossing voor een actueel probleem

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Nino Stuivenberg, woensdag 26 februari 2020
187 sec


SKOR ontwikkelt nieuw systeem tegen microplastics

Om aan de zorgplicht te voldoen, moeten sportveldbeheerders voorkomen dat er infill in de omringende natuur terechtkomt. Daar zijn al meerdere systemen voor op de markt. SKOR voegt dit voorjaar een nieuwe oplossing toe die het bedrijf volledig zelf ontwikkeld heeft: de Infill Guard. De Infill Guard is een kantopsluiting die effectief én circulair is. Dat is tekenend voor SKOR, want het bedrijf heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan.



SKOR is bijna twintig jaar actief in de sportsector. Voorheen werkte het bedrijf onder de naam ERMA Sport en lag de focus op het leveren van inrichtingsmaterialen voor sportvelden. Met de naamsverandering naar SKOR, eind 2018, is het assortiment nog breder geworden: SKOR levert nu bijvoorbeeld ook teamkleding, ballen en keepershandschoenen onder het merk SKOR. Een uniek concept, want zo kunnen sportclubs voor al hun aankopen terecht bij één leverancier. En dat is niet het enige wat uniek is aan SKOR. Het bedrijf fabriceert namelijk alle producten zelf. Van idee en ontwikkeling tot productie en installatie: SKOR doet alles in eigen beheer.

Flexibel systeem

Een van die zelf ontwikkelde producten is de Infill Guard. De ontwikkeling van dit systeem is de laatste maanden in een stroomversnelling geraakt. Jeffrey Jonkman, directeur bij SKOR, vertelt: 'De Infill Guard zorgt dat infill binnen de omheining van het kunstgrasveld blijft. Het systeem monteer je tegen het hekwerk. Een flexibel rubberprofiel aan de onderkant voorkomt dat er infill onder het hek door kan gaan. De Infill Guard is geschikt voor alle soorten hekwerken en te combineren met bestaande reclamebordsystemen.' Reclameborden passen namelijk precies in de bovenzijde van de Infill Guard als het bestaande onderprofiel van de reclameborden weggehaald wordt. Wie hier geen gebruik van maakt en alleen hekwerk heeft, kan het systeem afdekken met een rubber profiel. De Infill Guard is 20 centimeter hoog en wordt vervaardigd uit gerecycled aluminium. Als het systeem geïnstalleerd wordt in combinatie met de eerder genoemde reclameborden, kan de hoogte toenemen tot wel 1 m. Ook een versie van slechts 8 cm hoog is in de maak, voor als dit beter uitkomt in een bestaande situatie.


Jeffrey Jonkman
Jeffrey Jonkman
SKOR biedt verschillende opties aan voor de Infill Guard. Het systeem is bijvoorbeeld te poedercoaten, zodat het dezelfde kleur krijgt als het bestaande hekwerk. De Infill Guard kan aangebracht worden bij velden met rechte hoeken, maar is ook geschikt voor velden waarbij de hoeken rond lopen: er zijn secties verkrijgbaar met een radius die het hekwerk volgt. De installatie van het systeem neemt SKOR voor eigen rekening, vertelt Jonkman. 'We installeren het systeem in delen van 7,5 m. Met die lengte kunnen we het systeem goed en snel monteren.'

'Aluminium degenereert niet en is 100 procent recyclebaar'

Nu al succesvol

De ontwikkeling van de Infill Guard is op het moment van schrijven nagenoeg voltooid. Volgens Jonkman is SKOR nu bezig met de persing van het materiaal. Vanaf april 2020 kan er geleverd en geïnstalleerd worden. Dan is er werk aan de winkel voor SKOR, want de Infill Guard is nu al aan enkele tientallen veldeigenaren verkocht, vertelt Jonkman trots. 'We hebben 3D-prints van de Infill Guard; die hebben we laten zien aan geïnteresseerden. Het was genoeg om hen te overtuigen. Het duurt even om de productie op te starten, maar als we eenmaal draaien, is dat eenvoudig op te schalen.'


Het pand van SKOR in Almelo is voorzien van 650 zonnepanelen.
Het pand van SKOR in Almelo is voorzien van 650 zonnepanelen.

Bewuste keuze

Het is natuurlijk interessant dat de Infill Guard van aluminium gemaakt wordt. Hier is bewust voor gekozen, want door de combinatie van aluminium en rubber is de Infill Guard een volledig circulair product. Jonkman legt uit: 'Aluminium is voor honderd procent te recyclen en weer in te zetten als grondstof; het degenereert niet. De Infill Guard bestaat voor 80 procent uit gerecycled aluminium, de overige 20 procent is nieuw aluminium. Het nieuwe aluminium voegen we toe om het materiaal zuiver te maken en stabiel te houden. De Infill Guard is dus cradle-to-cradle: van gerecycled aluminium maken wij het nieuwe product, de Infill Guard, dat aan het einde van de levensduur ook weer inzetbaar is. En omdat ook het rubberprofiel te recyclen is, kunnen we met recht zeggen dat de Infill Guard voor honderd procent recyclebaar is.'


Om die reden verleent SKOR een terugneemgarantie op de Infill Guard. Als de klant erom vraagt, neemt SKOR het systeem weer in. Zo'n situatie is denkbaar als een kunstgrasveld met infill vervangen wordt door non-infill en het systeem niet meer gewenst is. Jonkman: 'Wij nemen dan graag de verantwoordelijkheid om de Infill Guard te recyclen. Na gebruik kunnen wij het materiaal immers zelf verwerken en recyclen. Van het aluminium maken we bijvoorbeeld weer nieuwe doelen en dug-outs. Het resultaat is dat je geen afval produceert.'

Achter de feiten aan

Het mag duidelijk zijn dat duurzaamheid belangrijk is voor SKOR. Wie het pand van SKOR in Almelo weleens gezien heeft, kan dat beamen: het gebouw is volledig zelfvoorzienend wat energie betreft door het gebruik van 650 zonnepanelen. Jonkman constateert dat er in de sportsector nog veel te winnen valt op het gebied van duurzaamheid. Als voorbeeld geeft hij de productie van doelprofielen. 'Het komt voor dat een nieuw doel op de markt gebracht wordt met overdreven zware doelprofielen. Waarom doelprofielen produceren van 2,5 mm als 2 mm voldoende is? Dan gebruik je meer aluminium dan nodig en je jaagt klanten onnodig op hogere kosten. Waar zijn we dan mee bezig? Een fabrikant kan zeggen dat het doel langer meegaat, maar door de productie van nieuw aluminium belast je het milieu alleen maar meer. Met dit soort zaken lopen we in Nederland nog achter de feiten aan. Wanneer is een systeem nu echt duurzaam en economisch verantwoord? Daar moeten we als sector eens goed over nadenken.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Meld je aan voor kennissessies over de noodzaak van een circulaire aanpak
dinsdag 21 januari 2025
t/m woensdag 22 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties op 20 maart 2025
donderdag 20 maart 2025
t/m donderdag 20 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER