Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

'De aanleg van sportvelden kan en moet structureel anders'

ADVERTORIAL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Nino Stuivenberg, woensdag 18 december 2019
180 sec


Stikstof- en pfas-problematiek geeft stof tot nadenken

Ook de aanleg van sportvelden komt in het geding door de nieuwe regelgeving rond stikstof en de aangepaste normering voor pfas. Uit de sector klinkt de roep om de normen weer te verruimen, maar dat is alleen uitstel van het probleem, zegt Eric Sarelse van SuperSub SportSystems. Hij stelt dat de aanleg van sportvelden nog steeds mogelijk is, maar dan wel op een aangepaste manier met minimaal grondverzet.

Pfas-discussie? Sarelse vergelijkt het met het bekende kodakmoment.
Pfas-discussie? Sarelse vergelijkt het met het bekende kodakmoment.

Aannemers en grondverzetters hebben een moeilijk jaar achter de rug. Eerst was er de CO2-discussie, daarna de stikstofuitspraak door de Raad van State en al snel volgde de aangescherpte norm voor pfas. Deze ontwikkelingen laten vooral zien dat er verandering nodig is in de sector, vindt Eric Sarelse van SuperSub SportSystems. 'Je kunt niet normen blijven aanpassen om bedrijven tegemoet te komen; dan ben je brandjes aan het blussen. Er is er maar één die leidend kan zijn en dat is onze overheid. Onder druk wordt alles vloeibaar en door wrijven gaat alles glanzen. Het is nodig om structureel te veranderen. Niet langer onnodig graven, want grondverzet en transport zorgen voor veel CO2- en stikstofuitstoot. Nu zijn het nog CO2, stikstof en pfas, maar er is een grote kans dat daar over zes maanden fijnstof bij komt en vervolgens zes maanden later ultrafijnstof. Zo stapelen de problemen zich op.'

Het standpunt van Sarelse is duidelijk: hij pleit voor een structurele verandering en hoopt dat de overheid voet bij stuk zal houden. 'Het beleid van de overheid is zo slecht nog niet, want het neemt een voorschot op de toekomst', zegt hij. 'Transport is echt de kracht achter onze huidige economie; we vinden het zelfs leuk om te graven. Ik kijk met verbazing naar sportaannemers die ermee pronken dat ze zoveel grond verzetten. Die plaatsen trots op LinkedIn dat de vrachtwagens af en aan rijden voor hun project. Dit principe is achterhaald en die tijd is straks voorbij. Het is kristalhelder dat er iets moet veranderen.' Sarelse noemt het een 'kodakmoment'. Kodak was pionier in fotografie, maar miste de boot toen de wereld overging van fotorolletjes op digitale fotografie. De werknemers van Kodak hebben destijds ook geprotesteerd. 'Dat die grondslepers op het Malieveld staan, heeft met de tijd te maken.'

'Ik kijk met verbazing naar sportaannemers die ermee pronken dat ze zoveel grond verzetten'

Contrast

Er is dus een alternatieve werkwijze nodig om aan de huidige en toekomstige milieueisen te kunnen voldoen. Voor de aanleg van sportvelden heeft SuperSub SportSystems, het bedrijf van Eric Sarelse, een mogelijk oplossing. SuperSub werkt namelijk met celbeton als fundering voor sportvelden. En dat werkt net even anders, want met dit materiaal ontstaat een andere constructie dan de traditionele onderbouw die we gewend zijn.


Ter illustratie legt Sarelse uit: 'Normaal gesproken wordt bij de aanleg van een sportveld eerst een groot gat gegraven, waar de grond uit gehaald wordt die vervolgens weer op transport moet. Vrachtwagens vol. Wij egaliseren de grond alleen en graven helemaal niets af. Met onze machine en een paar trailers met cement brengen we op bestaande grond een laag celbeton aan, die in principe bestaat uit een mengsel van water en cement. Deze laag, in het geval van een voetbalveld zo'n vijftien centimeter dik, vormt de fundering voor het sportveld.' Optioneel kan daar een shockpad aan toegevoegd worden, en daarbovenop komt vervolgens het veld. De laag celbeton kan zowel waterdoorlatend als ondoorlatend zijn, afhankelijk van de toepassing. Door de alternatieve manier van bouwen komt een sportveld met celbeton wat hoger te liggen dan gebruikelijk.

Eric Sarelse van SuperSub SportSystems
Eric Sarelse van SuperSub SportSystems

Minder vrachtwagens

Bouwen met celbeton heeft volgens Sarelse een aantal voordelen. De constructie is een stuk dunner en er is dus geen grondverzet nodig. Het resultaat is minder transport. Sarelse claimt dat bij een veld met celbeton ongeveer 90 procent minder transport nodig is dan bij een veld met een reguliere constructie; dat is een significante reductie. De website van het product verwoordt het treffend: 'Duurzaamheid laat zich lastig definiëren. Maar één ding is zeker: de vraag of twintig vrachtwagens duurzamer zijn dan vijfhonderd vrachtwagens, is makkelijk te beantwoorden.' De oplossing voor de huidige problematiek ligt dus binnen handbereik. Bouwen met celbeton kan voor dezelfde prijs; de fundering blijft jaren goed en is volgens de ontwikkelaar volledig circulair. Na de levenscyclus wordt er weer nieuw celbeton van gemaakt.


En er zijn meer aspecten van duurzaamheid, want ook bodembeslag speelt een rol. Graven in de aarde is per definitie niet duurzaam, stelt Sarelse. 'Laat de aarde liever zoals die is', is zijn standpunt. SuperSub bouwt dan ook op bestaande grond. Stel dat er in de grond iets bijzonders verscholen ligt, dan komt dat niet in het gedrang, omdat je er gewoon bovenop bouwt. Jaren later breek je de constructie weer af en is de onderliggende bodem ongeroerd gebleven.

Meer animo

Er zijn inmiddels al zo'n 300 buitensportaccommodaties - vooral tennisbanen, padelbanen en hockeyvelden - gebouwd met een SuperSub-ondergrond. Nu de huidige problematiek zich voordoet en de aanleg van voetbalvelden raakt, verwacht Sarelse dat er ook uit die hoek meer vraag zal komen. 'Veel gemeenten en adviesbureaus kiezen nu nog voor de vertrouwde weg en staan er niet bij stil dat het ook anders kan. Ze zien SuperSub nog steeds als een experiment', zegt hij. 'Maar er moet een moment komen waarop we structureel anders gaan werken. Ik hoop dat er meer animo voor ons product komt, want het zou voor de wereld beter zijn als we dit op grote schaal kunnen gaan toepassen.'


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Drie gratis masterclasses 'Grip op de Grasmat'
dinsdag 17 september 2024
t/m woensdag 2 oktober 2024
Expertdag Duurzaam Gras 2024
dinsdag 1 oktober 2024
Nationale Sportvakbeurs
woensdag 6 november 2024
Dertiende editie Nationale Sport Vakbeurs
woensdag 6 november 2024
t/m woensdag 6 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER