Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Innovatie op FSB, al is het mondjesmaat

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Nino Stuivenberg, dinsdag 12 november 2019
211 sec


Een ronde over de beursvloer in Keulen

Begin november vond in het Duitse Keulen de beurs FSB plaats: Freizeit, Sport und Bewegung. De FSB is een tweejaarlijks ontmoetingspunt voor onder andere de internationale sportsector. De beurs vormt daarmee een graadmeter voor innovatie in de markt en is voor bedrijven een kans om nieuwigheden te tonen. Ook vakblad Fieldmanager was dit jaar aanwezig; in een kort verslag zetten we onze bevindingen op een rij.

Recycling speelde een belangrijke rol op de FSB (foto: Koelnmesse Image database).
Recycling speelde een belangrijke rol op de FSB (foto: Koelnmesse Image database).

Met ruim 250 bedrijven in hal 10 was de beursvloer op de FSB ook dit jaar weer goed gevuld. De FSB wordt in Nederland vaak in één adem genoemd met kunstgras. Logisch, want vrijwel alle grote kunstgrasfabrikanten waren ook deze editie vertegenwoordigd. Greenfields en Ten Cate Grass hadden zelfs een aparte stand. Bij Greenfields, waar ook vertegenwoordigers van CSC aanwezig waren, speelde duurzaamheid een grote rol in de presentatie. Onderdeel daarvan is natuurlijk non-infill-kunstgras, een type veld waar de fabrikant groot op inzet. Dat was ook op de FSB te zien. Greenfields had (een deel van) de nonfill-kunstgrasmat meegenomen, inclusief onderbouw. Deze onderbouw bestaat uit gerecyclede kunstgrasvelden: de laag voor één non-infill-voetbalveld bevat vier gerecyclede velden. Het onderbouwsysteem is al succesvol toegepast in de hockeysport; Greenfields mikt er nu op om het ook in de voetbalsport te gaan bouwen.

Ontwikkeling in de markt

Bij Domo Sports Grass was de derde beursdag het hoogtepunt. Die dag presenteerde de Belgische kunstgrasfabrikant een nieuw product, namelijk Pureti toegevoegd aan kunstgras. Met deze ontwikkeling zou het mogelijk zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren met kunstgras. Domo Sports Grass laat weten dat er in de loop van november meer informatie komt over deze noviteit. Naast andere grote partijen als Lano Sports en Tiger Turf pakte ook Recreational Systems International (RSI) groot uit, met drie verschillende concepten: het stadionconcept, het multicourt-concept en het dome-concept. Het is duidelijk dat deze partij stevig aan de weg timmert en vol investeert in innovatie. Arnoud Fiolet, managing partner van RSI, verwoordt het treffend: 'Wij zijn ervan overtuigd dat we met ons concept op elke plek op aarde een goed hybrideveld kunnen aanleggen én onderhouden.'


Wie FSB zegt, zegt kunstgras.
Wat ook traditie is op de FSB: het grote aandeel Chinese (staats)bedrijven. Veel daarvan zijn kunstgrasproducent. In Nederland geniet eigenlijk alleen CC Grass bekendheid. CC Grass pakte flink uit op de FSB en had veel aanloop in zijn stand.

Recycling en onderhoud

Recycling is onlosmakelijk aan kunstgras verbonden. In de stand van Re-Match spraken we CEO Stefaan Florquin, die sinds het voorjaar de leiding heeft over dit Deense bedrijf. Florquin vertelde dat Re-Match achter de schermen nog steeds bezig is met de bouw van een fabriek in Nederland. De problematiek rond stikstof heeft weliswaar voor wat uitstel gezorgd rond de vergunningverlening, maar de motivatie is er nog des te meer, en er wordt hard gewerkt om de fabriek te realiseren. Openen in 2020 is nog altijd het streven. Dat geldt ook voor de recyclingfabriek van GBN-AGR, een partij die we terloops op de beursvloer tegenkomen. GBN-AGR meldt dat de bouw van zijn fabriek al is begonnen en in april 2020 gerealiseerd moet zijn. Haalt het bedrijf die planning, dan kan de fabriek vanaf het nieuwe seizoen - zomer 2020 - gaan draaien. Het thema recycling werd in de doorloop naast de hal ook nog uitgebreid uitgelicht.


GKB was aanwezig met de nieuwe TopClean.
GKB was aanwezig met de nieuwe TopClean.
Naast producenten van sportvelden waren ook machineproducenten volop vertegenwoordigd. Uit Nederland troffen we bijvoorbeeld GKB Machines. Het bedrijf uit Barendrecht bracht drie machines mee: de nieuwe Infiller, de Quick Brush en een prototype van de nieuwe Top Clean. De Top Clean wordt momenteel geoptimaliseerd en gaat vanaf 2020 in productie. Bij Redexim was onder meer de nieuwe Talon te zien, een nieuwe machine met pennen voor chemievrij onkruidbeheer. Verder zagen we een sneakpreview van de Top-Brush 6000, een machine die momenteel volop getest wordt door de producent en die in 2020 in productie gaat. Ook in het oog springend was de voormalige Astrobot/Otopitch: een robot voor kunstgrasonderhoud. Deze wordt mogelijk aan het programma van Redexim toegevoegd, al is nog niets officieel.

De robots komen

De Otopitch was bij lange na niet de enige robot op de FSB; robotisering in sportveldonderhoud is duidelijk een trend. In de stand van SMG werd bijvoorbeeld de Turfrouter TR500 getoond. In Nederland is Van Leeuwen Landbouw-, Tuin- en Parkmachines importeur van dit merk. De Turfrouter TR500 is een autonome machine voor het reinigen van kunstgrasvelden. De machine werkt volledig elektrisch en is gps-gestuurd. In het buitenland draait al een exemplaar van dit model. Ook het Duitse bedrijf Melos was aanwezig met een onderhoudsrobot: de Turfrob. Turfrob is een robot die vier technieken toepast: infill losmaken en vezels overeind zetten (door te vegen) en infill verdelen en vuil oplossen (door te borstelen). Deze machine is inmiddels leverbaar, meldt het bedrijf.


De TinyLineMarker Pro, een doorontwikkeling van de eerste versie
De TinyLineMarker Pro, een doorontwikkeling van de eerste versie
Natuurlijk werden er ook robotbelijners getoond op de FSB. TinyMobileRobots, de fabrikant van de TinyLineMarker, had zelf een stand en lanceerde de TinyLineMarker Pro (in Nederland gedistribueerd door Expoline). Feitelijk is dit een doorontwikkeling van de eerste versie. Op het oog lijkt de machine hetzelfde, maar volgens ontwikkelaar Lars Jørgensen hebben de meeste veranderingen plaatsgevonden 'onder de motorkap'. Jørgensen wist ons ook te melden dat een grote Nederlandse gemeente zijn robotbelijner onlangs aangeschaft heeft. De 'concurrent' van dit model, de Intelligent One, werd even verderop getoond in de stand van Selectline. Selectline is de importeur van deze robot in Frankrijk en heeft daar inmiddels - na een aantal demo's - de eerste exemplaren verkocht.

Netwerken

Wat infill betreft, viel de redactie op dat er op de FSB veel aanbieders van rubber-infill stonden. In Nederland lijkt deze infill wat op zijn retour; in het buitenland is dat zeker niet het geval. Op het gebied van verlichting is juist wel een duidelijke kentering te zien: ledsportverlichting is tegenwoordig de standaard. Bedrijven uit binnenland - zoals Lumosa en LED Technologies - en buitenland zetten hun verlichting in de schijnwerpers.


En zo kwam onze ronde over de beursvloer van de FSB ten einde. Ook dit jaar maakte de beurs zijn reputatie waar als moment om nieuwe producten te tonen en vooral ook om te netwerken. Verdeeld over vier dagen trok de Duitse beurs zo'n 28.000 bezoekers. Na een maaltijd in stijl - currywurst - keerden ook wij huiswaarts, richting Nederland. Tot over twee jaar!


Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Martien Damen
Monday 18 November 2019
vraagje: De stand van Condor Grass niet gezien op de FSB?

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Drie gratis masterclasses 'Grip op de Grasmat'
dinsdag 17 september 2024
t/m woensdag 2 oktober 2024
Expertdag Duurzaam Gras 2024
dinsdag 1 oktober 2024
Nationale Sportvakbeurs
woensdag 6 november 2024
Dertiende editie Nationale Sport Vakbeurs
woensdag 6 november 2024
t/m woensdag 6 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER