Whatsapp Facebook LinkedIn RSS feed

'Wij produceren bewust in Almelo, want kwaliteit en controle horen bij elkaar'

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Linkedin Whatsapp
Johan Koning, dinsdag 16 december 2025
169 sec


Michael Oogink (SKOR) over circulariteit, groei en de kracht van eigen productie

De sportmarkt beweegt als nooit tevoren. Gemeenten en verenigingen stellen hogere eisen aan duurzaamheid, circulariteit en service. SKOR in Almelo speelt daar direct op in. Salesmanager Michael Oogink vertelt hoe het bedrijf de markt ziet veranderen en waarom eigen productie de sleutel blijft.

Michael Oogink
Michael Oogink

Hoe zou je de huidige sportmarkt omschrijven?

'De sportmarkt is volop in ontwikkeling: innovatief, circulair en hectisch tegelijk. Thema's als klimaat, waterbeheer en emissieloos leveren bepalen het gesprek. Nederland wil vooroplopen in duurzaamheid, en dat merk je. Gemeenten, aannemers en leveranciers trekken samen op om sportaccommodaties steeds slimmer en schoner te maken. Het tempo ligt hoog. Waar het seizoen vroeger in september afliep, draaien we nu tot ver in november op volle kracht.'


Komt die beweging vooral uit de markt of uit jullie eigen ambitie?

'De beweging komt van twee kanten. De markt vraagt om duurzame oplossingen, maar wij nemen ook zelf initiatief. Toen klanten vroegen wat wij konden bijdragen, kwamen we met concrete voorstellen: emissieloos leveren en circulaire producten ontwikkelen. Dat gedachtegoed komt bij ons vandaan. We willen laten zien dat het anders kan.'


Wat valt op in de vraag vanuit gemeenten en verenigingen?

'Gemeenten zetten de toon. Zij willen én moeten duurzaam bouwen. Verenigingen zijn nog prijsbewuster, maar het besef groeit dat goedkoop vaak duurkoop is. Bij de nieuwbouw van het stadion van Cambuur vroegen ze direct: hoe kunnen we dit zo circulair mogelijk doen? Wij leverden daar alle sportveld-inrichtingsmaterialen: custommade dug-outs, doelen, hoekvlaggen, reclamebordvakken en trainingsdoelen.'


Custom dugout bij Cambuur

Welke trends zie je verder in de sportwereld?

'Je ziet nieuwe sporten ontstaan en bestaande sporten veranderen. 3x3-basketbal kreeg een impuls door het goud op de Olympische Spelen. Ook buitenfitness, hockey fives en individuele sporten als calisthenics en obstacle running winnen terrein. Het aanbod wordt breder, voetbal blijft gewoon bestaan. Daarnaast verschuift ook de kunstgrasmarkt: minder of zelfs geen infill meer. Dat vraagt om nieuwe materialen en slimme oplossingen, en daar spelen wij continu op in.'


Wat vraagt dat van SKOR?

'Nieuwe sporten betekenen nieuwe producten, dus ook meer ruimte. We bouwen aan een groter magazijn en prettiger werkplekken. Tegelijk breiden we onze engineeringsafdeling uit. Vanaf volgend jaar werken er drie fulltime engineers die continu nieuwe producten ontwikkelen of bestaande aanpassen. Zo houden we innovatie in eigen huis - dat is onze kracht.'


Hoe kijk je naar de internationale concurrentie?

'De kwaliteitsstandaard in West-Europa ligt op een ander niveau. Hier lassen we alles volledig, zonder schroeven. Dat verlengt de levensduur en zorgt voor een strakke afwerking. Buiten West-Europa draait het vaker om de prijs, maar dat zie je terug in de kwaliteit. Service speelt hier bovendien een grote rol. In Nederland moet iets gewoon werken; als er iets stukgaat, wil de klant dat het dezelfde week nog geregeld wordt. Dat kun je niet organiseren van grote afstand. Wij hebben onze eigen monteurs en serviceteams, en dat maakt het verschil.'


Daarom houden jullie de productie ook bewust in Almelo?

'Productie in Almelo is essentieel. Zo houden we grip op de hele keten en kunnen we kwaliteit garanderen. We schakelen snel als er ergens iets nodig is, bij een club of gemeente. Zonder eigen fabriek ben je afhankelijk van anderen. Nu bepalen wij zelf de koers. Bovendien zien we het hele proces, van tekening tot eindproduct in de werkplaats.'


Wat betekent dat voor jullie klanten?

'Klanten merken het aan de communicatie. Omdat we alles in eigen huis hebben, kunnen we snel schakelen en eerlijk uitleggen wat er speelt. Dat maakt het verschil tijdens een project.'


Hoe verweven jullie duurzaamheid in het werk?

'Duurzaamheid bepaalt eigenlijk alles wat we doen. Het begint bij het ontwerp en de keuze van materialen. We werken vooral met aluminium, omdat het oneindig recyclebaar is. We engineeren elk product met het oog op hergebruik en geven tien jaar garantie op vaste doelen en dug-outs. Maar we gaan steeds verder: onze fabriek is zelfvoorzienend; we werken waar nodig emissieloos op locatie. Ons wagenpark bestaat inmiddels voor meer dan de helft uit elektrische voertuigen. En ook dat is goed voor het milieu.'


Staanders van de nieuwe combikooi voor atletiek, deze worden in eigen productiehal gemaakt

Noem eens iets waar je nu echt trots op bent.

'Drie projecten springen eruit. De nieuwe combikooi voor atletiek, een mobiel cricketscherm en de perstribune bij Feyenoord, waar we nu volop mee bezig zijn. Die laatste is echt een gamechanger: volledig aluminium, met geïntegreerde bekabeling en een hoogwaardige afwerking. Alles klopt tot in detail. Het zijn projecten waar je als maker blij van wordt.'


Jullie profileren je als onestopshop. Wat houdt dat concreet in?

'Wij nemen het hele traject over. Bij FC Twente hebben we de hoofdtribune van a tot z gerenoveerd, van ontwerp tot montage. De klant had er geen omkijken naar. Bij andere clubs doen we kleinere klussen, zoals het vervangen van netten of doelen. Wat de opdracht ook is, wij zorgen dat alles klopt en de klant nergens achteraan hoeft.'


Waar liggen de groeikansen?

'De meeste groeikansen zie ik in atletiek, stadioninrichting en individuele sporten. Atletiek omdat we het assortiment blijven verbreden. Stadioninrichting omdat we dat volledig uit eigen fabriek kunnen leveren. En individuele sporten - buitenfitness, calisthenics, running - groeien hard. Mensen trainen steeds vaker zelfstandig op een accommodatie. Daar liggen kansen, en daar investeren we in.'


SKOR
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
Webshop
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Webshop
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER