Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Fendt presenteert volledig elektrische trekker en de eerste elektrische in massaproductie

ARTIKEL
SPORTVELDTECHNIEK
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Hein van Iersel, woensdag 2 oktober 2024
177 sec


Alles went, en al zeker een elektrische Fendt

Afgelopen september kwam de volledige Europese vakpers bij elkaar in het Noorse Oslo voor de introductie van de nieuwe elektrische Fendt-tractor, de e107. Ook Vakblad Fieldmanager mocht deze presentatie bijwonen.

De Fendt e107
De Fendt e107

Hoe bijzonder is de introductie van een elektrische tractor? Op het eerste gezicht lijkt dat niet zo interessant; tijdens de laatste GTH waren er algauw meer dan vijf verschillende exemplaren te bewonderen. Maar als je wat verder inzoomt, zie je dat de introductie van Fendt wel degelijk bijzonder is. De Fendt e107 S en zijn smalspoorbroertje de E107 V zijn de eerste elektrische tractoren met een vermogen van meer dan 60 pk die als fabrieksmodel op de markt gebracht worden. Vooral het feit dat beide tractoren normaal uit de fabriek komen rollen in de hoofdvestiging van Fendt in het Duitse Marktoberdorf werd zwaar benadrukt door Christoph Gröblinghoff. Hij is general manager van AGCO/Fendt en gaf een van de presentaties rondom de nieuwe tractor.

Fendt heeft een belangrijke stap gezet in het verduurzamen van de inzet van tractoren, die - zeker in de hogere pk-klassen - nog alleen aangedreven konden worden door diesel

Oslo

Oslo lijkt niet echt een logische plek om het feestje van de eerste elektrische Fendt te vieren. De stad is ver weg en extreem duur en Noorwegen is allesbehalve een agrarisch land van betekenis. Wat Noorwegen wél heeft, is een voortrekkersrol op het gebied van de transitie naar elektrische mobiliteit. De Noorse waterkrachtcentrales produceren maar liefst 88 procent van de totale stroom van het land. Deze feiten leidden ertoe dat AGCO/Fendt besloot de nieuwe tractor als eerste uit te brengen in een exclusief clubje voortrekkerslanden, te weten Noorwegen, Duitsland en Nederland. Andere Europese landen volgen komend jaar.


Christoph Gröblinghoff, ceo Fendt/ AGCO

Techniek

Eerst iets over de techniek. Mensen die van tractoren houden, zijn meestal ook gek op wat er onder de kap zit en trekker-journalisten zijn wat dat betreft geen uitzondering. De Fendt e107 heeft een standaardvermogen van 68 pk, met een top van 99 pk. Helemaal conform met wat er op een moderne (elektrische) auto zit, is de tractor voorzien van een start-stopsysteem en wordt de accu bij afremmen automatisch opgeladen. De Fendt heeft een 100kWh-accupack. Dat zou garant staan voor vier tot zes uur werken, maar dat is natuurlijk volledig afhankelijk van het soort werk. In ongeveer drie kwartier kun je de accu met een snellader van 20 naar 80 procent vermogen brengen. Met een buitenbreedte van 2 - 2,5 m (afhankelijk van de banden) en een hoogte van 2,64 m zijn de afmetingen van het elektrische Fendt e107 Vario-model vergelijkbaar met die van de Fendt 200 Vario. De aandrijflijn van de Fendt e107 Vario bestaat uit de accu met elektromotor en de Fendt Vario-transmissie. De Fendt e100 Vario heeft een elektromotor waarvan het vermogen wordt ingezet in drie rijmodi. Het maximale vermogen volgens ECE R85 is 50 kW (68 pk) in de Eco-modus; in de Dynamic-modus is er 55 kW (75 pk) beschikbaar, en als piekvermogen levert de machine in de Dynamic+-modus gedurende korte perioden maximaal 66 kW (90 pk).


Roland Schmidt, vicepresident marketing Fendt

Geld

Natuurlijk is het onbeleefd om bij de introductie van een nieuwe tractor meteen naar de prijs te vragen. Toch deden we dat. Een echte prijs blijkt nog niet te zijn bepaald voor de e107 S. Als we kijken naar de prijs van de eerder geïntroduceerde V, die een factor 1,6 duurder was dan zijn dieselbroertje, zou de e107 S ongeveer 190.000 euro moeten kosten. Vaak zal dat echter niet voldoende zijn. Fendt introduceert tegelijk met de e107 een heel scala aan snelladers Daarnaast zal de gebruiker wellicht een mobiel accusysteem nodig hebben om een volledige dag in bedrijf te kunnen blijven. Electrische tractoren zijn en blijven voorlopig dus veel duurder dan hun dieseltegenvoeters. In het gebruik kun je dat terugverdienen doordat elektriciteit goedkoper is dan diesel.


Vorig jaar introduceerde Fendt al een 107 in een V-versie (van Vineyard).

De e107 V en e107 S

Dat Fendt een mid range tractor kiest om als eerste te elektrificeren, lijkt logisch. Tractoren in deze vermogensklassen zijn populair in zowel landbouw als infra en openbaar groen. De tractoren die Fendt voor andere sectoren dan de landbouw produceert, zijn goed voor slechts een slordige 8 procent van de totale omzet, zo bleek uit de presentatie van Roland Schmidt, vicepresident marketing van AGCO/Fendt. Voor de gemeentelijke en de inframarkt zijn die 8 procent echter uiterst belangrijk; ruim de helft van dit percentage wordt ingevuld door klanten in deze markten. Overigens zijn deze cijfers voor Nederland significant anders; daar wordt al 25 procent van de omzet buiten de landbouw gehaald.


In drie kwartier kan de accu met een snellader van 20 naar 80 procent vermogen worden gebracht

Politieke wil

CEO Christoph Gröblinghoff zegt het niet met zoveel woorden, maar impliceert het wel: Fendt heeft een belangrijke stap gezet in het verduurzamen van de inzet van tractoren, die, zeker in de hogere pk-klassen, nog alleen aangedreven konden worden door diesel. Het is nu aan de politiek om de meerwaarde hiervan in te zien en er geld voor te reserveren. Volgens Gröblinghoff schort daar nog wel het een en ander aan. AGCO/Fendt heeft nu definitief de stap gezet om elektrische tractoren te gaan produceren in de hoofdvestiging in Marktoberdorf, maar heeft zeker nog niet beide voeten op het gaspedaal. Op dit moment bedraagt de productie 14 elektrische tractoren per dag; afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag kan dat aantal doorgroeien naar 32 stuks per dag.




LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Tuinmachineshow Dagen bij Lozeman Tuinmachines
donderdag 24 oktober 2024
t/m zondag 8 december 2024
Grote merken keren terug op Saltex 2024
woensdag 30 oktober 2024
t/m donderdag 31 oktober 2024
Nationale Sportvakbeurs
woensdag 6 november 2024
Dertiende editie Nationale Sport Vakbeurs
woensdag 6 november 2024
t/m woensdag 6 november 2024
Tweedaags evenement Turftech24 bij KRC Genk
dinsdag 12 november 2024
t/m woensdag 13 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER