Raf Bogaerts (Expo-Line): 'EX Evolution is een gamechanger in de markt' |
|
|
|
|
| 150 sec |
Het voordeel voor gemeenten is een hoger rendement van het totale belijningsproces
Expo-Line ziet verenigingen systematisch instappen op zijn belijningsmachineconcept EX Evolution, dat in augustus vorig jaar werd gelanceerd en momenteel ongeveer vijftig klanten in België en Nederland telt. De stad Antwerpen heeft zich recentelijk aangesloten en krijgt een eigen opslaglocatie voor het E-Boxen-systeem. Hierdoor kan Expo-Line continu service leveren zonder fysiek aanwezig te zijn. Raf Bogaerts vertelt over de voordelen van een all-in-servicecontract voor gemeenten.
De E-Marker bij Udi'19. Hiervan ontvangt de stad Antwerpen er negen binnen het EX-Concept |
Antwerpen ontvangt binnen EX Evolution (ook wel EX-Concept genoemd) negen E-Markers voor evenzoveel locaties. In de maanden juni, juli en augustus wordt het concept volledig uitgerold, waarbij Expo-Line opleidingen geeft aan de verenigingen en de stad over de E-Marker en de E-Boxen. Eigenaar Bogaerts: 'Doordat er negen accommodaties zijn, loont het om een centrale opslaglocatie op te richten met een vaste voorraad E-Boxen. Op die manier hebben verenigingen in Antwerpen altijd, ook in het weekend, toegang tot nieuwe E-Boxen. De week daarop vervangen wij de oude boxen door nieuwe.'
Jaarlijkse opfriscursus
Het EX Evolution-concept bevat een jaarlijkse opfrissingscursus voor de vrijwilligers van de verenigingen. Tijdens deze cursus controleert Expo-Line of de E-Marker nog goed functioneert en of er eventuele vragen of problemen zijn waar verenigingen tegenaan lopen. 'De kennis over de E-Marker zou anders kunnen verwateren of wanneer een nieuwe vrijwilliger wordt ingewerkt, zou niet de juiste kennis kunnen worden overgedragen. Wij leveren nozzles voor 3, 4, 5 en 6 liter voor het beste rendement die op de E-Marker passen. Zo streven stadions naar een hoge mate van witheid voor de belijning en bereiken ze met een 6-liternozzle als het ware een dubbele laag verf, terwijl amateurverenigingen vooral lang willen doen met de verf en prima uit de voeten kunnen met een 3-liternozzle.'
|
'We hebben het EX-Concept vorig jaar augustus gelanceerd en zien heel weinig uitval van de E-Marker'
| |
|
Modulaire machine, verf die niet bezinkt en voordelen van een servicecontract
Bogaerts noemt het EX-Concept om meerdere redenen een gamechanger: 'E-Marker is een modulaire belijningsmachine waarvan de benodigde onderdelen in E-Boxen opgestuurd worden bij haperingen en de onderdelen met mankement in E-Boxen naar ons geretourneerd worden. Maar ook een gamechanger doordat de E-Marker lageconsumptieverf gebruikt die niet bezinkt. Bij verf op voorraad worden de vaste stofonderdelen langzaam maar zeker steeds harder op de bodem van de kan, waardoor de verf steeds moeilijker te schudden is. Dat is nadelig voor de gebruiker; zowel de drab op de bodem als de waterige substantie daarboven zijn niet goed tot helemaal niet bruikbaar om te belijnen. De belijningsmachine raakt verstopt en zodra je begint te belijnen, zullen de lijnen in het begin wit zijn, maar snel daarop krijg je waterige lijnen.' Gemeenten werken meestal via aanbestedingen en raamcontracten bij het inkopen van belijningsverf. 'Wij wijken hiervan af door gemeenten niet langer te laten investeren in een product, maar een servicecontract met ons aan te laten gaan. Het voordeel voor gemeenten is een hoger rendement van het totale belijningsproces. De onderdelen van de E-Marker worden eenvoudig gewisseld bij mankementen, waardoor er geen servicemonteur meer langs hoeft te komen en gemeenten niet meer te maken hebben met voorrij- en reparatiekosten en kosten voor nieuwe onderdelen. De lageconsumptieverf zorgt voor een optimale performance. Zowel gebruik van de E-Marker, de onderhouds- en reparatieservice en de belijningsverf zitten in het servicecontract. Dit bespaart gemeenten op jaarbasis behoorlijk wat geld. 'Hoewel gemeenten met het EX-Concept kunnen rekenen op kwaliteit, rendement en continuïteit, behouden ze tegelijkertijd veel vrijheid, doordat ze elk jaar het servicecontract kunnen opzeggen. Bij een aanbesteding zitten ze vier jaar vast aan belijningsverf en wanneer een raamcontract voor belijningsverf afloopt, zitten ze nog vast aan de machine. Daar is bij ons totaalconcept geen sprake van.'
| Raf Bogaerts: 'Bij een aanbesteding zitten gemeenten vier jaar vast aan belijningsverf en wanneer een raamcontract voor belijningsverf afloopt, zitten ze nog vast aan de machine. Daar is bij ons totaalconcept geen sprake van' |
|
|
Kwaliteit en continuïteit
Over kwaliteit voegt Bogaerts toe: 'We hebben het EX-Concept vorig jaar augustus gelanceerd en zien heel weinig uitval van de E-Marker. Als hier sprake van is, dan hangt dit eerder samen met gebruikersfoutjes dan met de kwaliteit van de machine, zoals het aan laten staan van de machine waardoor de accu leegloopt. Dit soort zaken kunnen wij op afstand oplossen. Hierdoor zien we vooralsnog weinig noodzaak om voorraadpunten op te richten, omdat het efficiënter is om bij die enkele keren aan uitval de E-Boxen met uitgevallen onderdelen naar ons op te laten sturen, waarna wij E-Boxen met nieuwe/geresette onderdelen terugsturen.'
Vlaamse gemeenten aan het woord
In het volgende artikel gaat Fieldmanager in gesprek met drie Vlaamse gemeenten die zijn ingestapt in het EX-Concept, waaronder de stad Antwerpen. Zij vertellen daarin waarom zij voor dit totaalconcept hebben gekozen en hoe zij de implementatie van het EX-Concept hebben ervaren.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|