'Ik verwelkom de toekomst met open armen' |
|
|
|
|
| 213 sec |
Fieldmanager of the Year-genomineerde Joao Oliveira: organisatorisch en leidinggevend talent
Na vijf jaar greenkeeping bij Golfcenter Seve, werkt de in Portugal geboren Fieldmanager of the Year-genomineerde Joao Oliveira (29) nu sinds 2018 bij Sportbedrijf Rotterdam. Hij is daar fieldmanager voor het trainingscomplex Sparta Rotterdam. Na het behalen van zijn opleiding tot terreinmeester en verschillende certificaten ging zijn ster snel rijzen. Sinds vorig jaar is hij ook assistent-voorman onderhoud voor de buitensportaccommodaties op locatie noord. Oliveira heeft energie voor tien en houdt veel ballen in de lucht. Met zijn organisatorische en leidinggevende talent zorgt hij voor goede klantrelaties, producten en diensten van hoge kwaliteit, budgetbewaking en optimale planning van de logistiek en het werk. Dat doet hij door middel van duidelijke afspraken met clubs en stakeholders.
|
Het onderhoud van de sportvelden in Rotterdam is door Sportbedrijf Rotterdam onderverdeeld in de locaties noord en zuid, net als het gemeentelijk onderhoud voorheen. Maar alle teamleden van het Sportbedrijf kunnen in principe zowel op noord als op zuid worden ingezet. Oliveira werkt op locatie noord. Zorgen voor strakke velden op het trainingscomplex bij Sparta Rotterdam, dat is zijn taak. Sinds een jaar is daar de verantwoordelijkheid voor 108 sportvelden in Rotterdam noord bij gekomen, waaronder 43 natuurgras- en 60 kunstgrasvoetbalvelden. De velden zijn verspreid over 43 sportcomplexen en zijn bestemd voor allerlei sporten, van tennis tot hockey, voetbal en atletiek, maar ook voor schoolsport. Oliveira stuurt een fieldmanagementteam van elf man aan; op locatie zuid werken tien medewerkers onder leiding van een voorman.
Probleemoplosser
Wanneer Oliveira over zijn werk vertelt, schetst hij het beeld van een fieldmanager die van hot naar her rent. Hij gedijt bij dat drukke werkschema. 'Ik zie de drukte als een welkome uitdaging; het werk is nooit saai. Elke week controleer ik alle velden en complexen; ik inventariseer het werk, stuur het onderhoudsteam aan en los problemen op', vertelt Oliveira. Het oplossen van problemen is breed. Dat kan gaan om het laten repareren van een pomp of tijdschakelaar bij een vereniging, maar ook om het repareren van trekkers en machines door de monteurs van Sportbedrijf Rotterdam locatie zuid. 'Gezien de afstand van 25 kilometer tussen onze twee locaties proberen we op locatie noord zoveel mogelijk reparaties zelf uit te voeren. Het kennisniveau stijgt dan vanzelf.' Oliveira heeft ervaring als automonteur en helpt zelf geregeld mee bij reparaties van apparaten en machines. Hij lacht: 'Ik sta dicht bij de mensen die ik aanstuur en ben niet bang voor vieze handen.'
Organisatorisch
Het weer blijft altijd een risicofactor, maar Oliveira weet met zijn organisatorische talent doordachte planningen te maken en die snel en flexibel aan te passen als de omstandigheden daarom vragen. Zijn werkdag begint om half acht in de kantine met de dagstart met de teamleden. Daar wordt besproken hoe en wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd op die dag. Hij krijgt informatie van zijn team over de status van de velden en accommodaties en er wordt gespard over verbeteringen of oplossingen van problemen. Oliveira vertelt hoe de dagelijkse situatie in kaart wordt gebracht om overzicht te houden: 'Ik doe niets alleen; we doen het werk echt met zijn allen. Om goed inzicht te hebben in wat er speelt en wat er moet gebeuren, zijn onze fieldmanagers cruciaal. Zij zijn de oren en ogen op de sportcomplexen waar ze dagelijks werken.'
|
'Ik doe niets alleen; onze fieldmanagers zijn de oren en ogen op de sportcomplexen'
| |
|
Met de lijst van geïnventariseerde werkzaamheden gaat Oliveira snel aan de slag. Hij legt ze naast de jaarplanning voor de velden en accommodaties, om ze te toetsen op het beschikbare budget. Vervolgens maakt hij afwegingen voor de prioriteiten en de planning, waarover hij direct met de betrokken verenigingen communiceert. De werkzaamheden komen in de werkplanningen. Hij maakt standaard een plan A- en plan B-versie, om rekening te houden met risico's zoals bepaalde weersomstandigheden. Zo hoeven de werkzaamheden nooit stil te staan.
Geen loze beloftes
Oliveira doet geen beloftes die Sportbedrijf Rotterdam niet kan nakomen, maar weet tegelijkertijd de relatie met de verenigingen goed te houden. 'Op tijd en rechtstreeks communiceren met verenigingen, dat is belangrijk voor een goede klantrelatie', zegt hij daarover. 'Elke sportclub heeft zijn eigen belangen, eisen, verwachtingen en verenigingscultuur. Dat moet je allemaal goed doorgronden voordat je aan het werk gaat het gesprek aangaat over de mogelijkheden. Als sportbedrijf streven wij naar een optimaal prijs-kwaliteitsniveau en houden we rekening met onze capaciteit. Verenigingen begrenzen in de keuzemogelijkheden hoort daar soms bij. Voor heldere afspraken moeten alle belangen duidelijk zijn. Het is aan ons team om het gesprek op dit niveau goed te leiden. Daarvoor moet je stevig in je schoenen staan, maar dat gaat gelukkig meestal goed.'
Logistiek
Oliveira zorgde voor een flinke besparing voor Sportbedrijf Rotterdam door de logistieke routes tussen de sportcomplexen en werkzaamheden efficiënter in te delen. 'Sportbedrijf Rotterdam heeft heel ervaren mensen in dienst. Zij hebben alle onderhoudswerkzaamheden per sportcomplex in kaart gebracht en op basis hiervan heb ik een nieuwe werkplanning gemaakt. We hebben nu per soort onderhoud een efficiënte planning en logistiek. De nieuwe logische rijroutes voor onze auto's, trekkers en machines leveren tijdsbesparing op.'
Goede prijs-kwaliteitverhouding
Met de totale capaciteit van 21 buitenmedewerkers moeten alle sportvelden en accommodaties van Rotterdam onderhouden worden. Daarom besteedt Oliveira veel aandacht aan het motiveren van de teamleden. 'Ik moedig ze elke dag aan alles uit zichzelf te halen om de beste kwaliteit te kunnen leveren. Wij streven ernaar om bij de breedtesportvelden dezelfde goede prijs-kwaliteitverhouding te bereiken als bij de trainingsvelden van Sparta Rotterdam.' Om het kennisniveau hoog te houden, volgen sommige medewerkers de opleiding tot terreinmeester. Oliveira spoort de medewerkers aan om te blijven leren en om zich te bekwamen in alle onderhoudsfacetten. 'We willen niet afhankelijk worden van specialisten binnen het team. Als alle teamleden alles kunnen, draaien we altijd door. Door efficiënte werkprocessen ontstaat tijd om extra dingen op te pakken; daar profiteren de verenigingen weer van. Uiteindelijk draait bij ons en dus ook bij mij alles om de klanttevredenheid.'
Toekomst
Oliveira's uiteindelijke doel is voorman worden, maar eerst wil hij de komende jaren nog veel leren. 'Er zijn zoveel sportcomplexen, zoveel sporten en zoveel verschillende velden; dit werkveld wil ik eerst goed onder de knie hebben. Mijn bezoeken aan sportvelden motiveren mij om de velden steeds te blijven verbeteren. Ik wil de komende jaren ook aandacht besteden aan het overbrengen van deze verantwoordelijkheid en de juiste werkinstelling op de teamleden. Verder verwelkom ik alles wat de toekomst brengt met open armen, als ik maar kan bijdragen aan de kwaliteit van de sportvelden.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|