J&E investeert in duurzaamheid en elektrisch rijden bij kunstgrasaanleg |
|
|
|
|
| 189 sec |
'De markt voor duurzame aanleg ontwikkelt zich langzaam, maar we willen bijdragen aan een beter milieu'
Verduurzamen en elektrificeren: de markt wil wel, maar de tijd is er nog niet helemaal rijp voor. In elk geval niet bij de aanleg van kunstgrasvelden. Ed Korstanje van J&E Sports vertelt waardoor de innovatie volgens hem nog wordt geremd.
J & E werkt al sinds een jaar of vier met elektrische borstelmachines voor het onderhoud van kunstgras, met name in landscaping. De eigen Batavia-borstelmachines worden regelmatig meegegeven aan klanten, die vaak maar enkele keren per jaar een borstelmoment hebben. 'Die zijn eenvoudig aan te sluiten op het stroomnetwerk. Met de inzet van een haspel kunnen deze borstelmachines het zand goed in de kunstgrasmat borstelen en de vezels opborstelen. Feitelijk zijn kleine elektrische borstelmachines een soort huis-tuin-en-keukenmachines, waarmee je eenvoudig kunt verduurzamen. Ze zijn bovendien goedkoper dan kleine brandstof-aangedreven borstelmachines', legt Ed Korstanje van J & E uit.
Recycling
J & E verduurzaamt ook door op kunstgrasrecycling in te zetten, met de komst van GBNN AGR. Klanten krijgen de mogelijkheid om hun versleten kunstgras in bigbags in te leveren voor hergebruik bij hoveniersbedrijven of sierbestratingsbedrijven. 'De eerste grote hoeveelheden end-of-life kunstgrasmatten komen over drie tot vijf jaar vrij', verklaart Korstanje. 'Op gezette tijden halen we dan de bigbags op. We verzamelen al het end-of-life kunstgras op ons terrein en brengen dat in volle containers naar GBN AGR. Van het materiaal dat de fabriek na het recycleproces verlaat, kunnen opnieuw producten worden gemaakt, zoals kantplanken en picknicktafels.'
Nog geen wet- en regelgeving
Het is nog niet van overheidswege verplicht om kunstgras te recyclen, dus wordt er momenteel nog niet massaal kunstgras ingezameld. Particuliere eigenaren, vooral van kleine tuinen, rijden liever even langs de stort dan pakweg 5 euro per vierkante meter te betalen voor het aanbieden van hun oude kunstgras voor recycling. Maar op den duur zal er wet- en regelgeving komen voor kunstgrasrecycling, daarvan is Korstanje overtuigd. 'Dat kan haast niet anders, dus daar sorteren wij op voor. Door de komst van GBN AGR is het mogelijk om de komende jaren alles goed op te rit te zetten voor terugname voor recycling. We vinden hergebruik uiteraard een goede ontwikkeling. Hierdoor wordt kunstgras in een veel duurzamer daglicht geplaatst; er zijn immers ook geen water, gewasbescherming, voeding en maaibeurten nodig voor het onderhoud.'
| In de eerste week van juni strooide J&E voor het eerst elektrisch zand. |
|
|
|
'We kunnen nog niet zomaar het hele machinepark omzetten naar elektrisch'
| |
|
Nog geen accutechniek voor grote machines
J& E werkt samen met Van Leur van Aanleg Kunstgrasvelden (AKV) bij het brainstormen over innovaties voor elektrische aanleg van kunstgras. Maar bij de grote machines die worden ingezet voor aanleg is verduurzaming nog ingewikkeld, volgens Korstanje. 'Er is hierin nog een grote slag te slaan, maar de ontwikkeling wordt geremd.' Korstanje legt uit dat dit komt door verschillende factoren. 'Omdat accu's van grote machines nog niet toereikend zijn voor hele werkdagen, kun je niet zomaar een heel machinepark omzetten naar elektrisch. Wel hebben we zelf bijvoorbeeld een elektrische bulldozer in gebruik die bigbags kan optillen en kunstgras bijrijden en uitrollen. Omdat die werkzaamheden relatief kort duren, kan deze machine makkelijk mee naar het werk. Maar elektrische trekkers zijn een ander verhaal. Die zetten we volle werkdagen in; het is dus onhandig dat de accu al na twee of drie uur weer opgeladen moet worden. Je zou dan feitelijk twee of drie trekkers moeten meenemen. Of het werk moet over twee dagen verdeeld worden, maar dat kost een extra dag.'
Nog te weinig vraag
Een tweede argument om nog niet volledig door te pakken met de transitie, is dat de vraag naar elektrisch materieel en duurzame brandstof nog niet groot genoeg is. 'Bij een aantal gemeenten vindt men rijden op HVO-brandstof, in grotere bussen of Euro VI-bussen belangrijk in het kader van verduurzaming', legt Korstanje uit. 'Die kiezen er bewust voor om bijvoorbeeld 0,25 tot 0,30 euro per vierkante meter meer te betalen. Maar het gros van de aanbestedingen is openbaar; daarbij geldt nog steeds dat de goedkoopste inschrijver het werk gegund krijgt. Als we bij de aanleg alles elektrisch zouden uitvoeren, wat technisch gezien dus al mogelijk is, is de opdrachtgever 0,60 tot 0,70 euro per vierkante meter meer kwijt dan voorheen. Er zijn nog maar een paar gemeenten die een dergelijke aanpak eisen en daarvoor extra in de buidel tasten; er zit dus er een rem op de verduurzaming van kunstgrasaanleg.'
|
'We werken efficiënter en milieuvriendelijker met grotere vrachtwagens en Euro VI-vrachtwagens'
| |
|
Intrinsiek gemotiveerd
Toch blijft J & E inzetten op verduurzaming en elektrisch rijden bij de aanleg, Er zijn Euro VI-vrachtwagens gekocht, alle chauffeurs hebben hun vrachtwagenrijbewijs gehaald en er zijn grotere vrachtwagens gekocht om meer in één keer te kunnen vervoeren. Er wordt dus efficiënter en milieuvriendelijker gewerkt door het minimaliseren van het aantal rijbewegingen. Ook zet J & E hier en daar in op elektrische innovatie. Zo is het bedrijf bezig om een zandstrooier te bouwen op de elektrische bulldozer; daar is in de eerste week van juni voor het eerst mee gedraaid. 'De ontwikkeling in verduurzaming en elektrisch rijden bij kunstgrasaanleg is misschien nog niet in volle gang, maar we vinden het als bedrijf wel belangrijk dat we ons steentje kunnen bijdragen aan een beter milieu. We blijven dus low profile investeren.'
Gedeeltelijk elektrisch werken
Korstanje komt terug op het punt dat hij maakte over kunstgrasrecycling: 'Zolang de overheid geen verplichtingen stelt, blijft de oude werkwijze overheersen, die gedreven wordt door de laagste prijs. Aannemers willen uiteraard werk kunnen aannemen, waardoor de innovatie stokt.' Over het tweede punt, de stand van de techniek, zegt hij: 'Die is nog niet zover dat zware elektrische machines een hele dag kunnen draaien. Dat zit er wel aan te komen, maar dat kost tijd. Tot die tijd kunnen wij als bedrijf al elektrisch zand strooien en elektrisch borstelen, maar dat is nog slechts gedeeltelijk.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
| |
Fleetexpo
|
woensdag 13 november 2024 t/m donderdag 14 november 2024 |
|
|
|
|
|
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|