'Ik mocht van mijn ouders nooit op voetbal; dit is mijn wraak' |
|
|
|
Tanja Speek,
dinsdag 18 januari 2022 |
|
| 261 sec |
Raf Bogaerts vernieuwt belijningsverven als een kok in een lab
Van kok naar chemicus en ondernemer - zelf vindt hij het maar een kleine stap. Maar met zijn bedrijf weet hij de top van de markt te bedienen. Raf Bogaerts, oprichter en eigenaar van Expo-line, bedenkt en ontwikkelt producten om de belijning op voetbalvelden goed en simpel aan te brengen. 'Nu heb ik zelfs de Champions League gehaald.'
|
Dat Raf Bogaerts in de sportveldbelijningen terechtkwam, was niet direct logisch. 'Ik ben eigenlijk tot kok opgeleid. Maar koken en chemie, of scheikunde, liggen heel dicht bij elkaar. Het grote verschil is dat je andere grondstoffen gebruikt.' Bogaerts begon zijn carrière als kok toen hij nog begin twintig was. Het restaurant waar hij toen werkte, sponsorde een lokale voetbalvereniging. 'De voetballers kwamen vaak bij ons eten of drinken. Daar hoorde ik dan verhalen over brandwonden die ze opliepen door het gebruik van ongebluste kalk.' Ongebluste kalk reageert sterk met water; er komt een enorme hitte bij vrij. Vroeger gebruikten beheerders die kalk voor de belijning, maar bij slidings over de lijnen konden de spelers flinke brandwonden oplopen. Daarom mag het materiaal sinds midden jaren negentig niet meer gebruikt worden op sportvelden. De ervaringen van de voetballers intrigeerden Bogaerts. Hij besloot op zoek te gaan naar een oplossing. 'Mijn broer had contacten in de chemie. Zo zette ik mijn eerste stappen in die richting. En het boeit mij nog steeds: het proces van trial-and-error, wat je nodig hebt, wat werkt ... Net als bij koken.' Hij verdiepte zich verder in de chemie, maar volgde nooit een volledige opleiding tot chemicus. 'Ik heb wel verschillende opleidingen gedaan en ik werkte veel samen met laboranten die de volledige opleiding hadden gevolgd; daar leerde ik veel van. Met mijn kennis van chemie, techniek en een bepaalde werkstructuur kon ik dit bedrijf uitbouwen.'
|
'Het proces van trial-and-error, net als bij koken, boeit mij nog steeds'
| |
|
Schudden als drinkyoghurt
Zijn bedrijf Expo-line, dat al sinds het begin in 1989 gespecialiseerd is in het leveren van producten voor goede belijning, werkt inmiddels internationaal. Expo-line levert verfsoorten, maar ook belijningsapparaten waaronder de befaamde robotbelijners, de zelfrijdende robots die vlot en eenvoudig een perfecte belijning opbrengen. 'En nu maken we een product dat na twintig jaar nog altijd niet gekopieerd is.' Bogaerts doelt hiermee op de verf die hij ontwikkelde voor efficiënte belijning van sportvelden. 'Het is een verf die niet bezinkt.' Het klinkt zo simpel, maar het bleek een groot voordeel op te leveren. 'De meeste verven bezinken; dan gaat het onder in de jerrycan klonteren. Dat kun je oplossen door goed te roeren en schudden, maar dat gebeurt vaak niet goed genoeg. Veel gebruikers worstelen daar behoorlijk mee. Het is niet zoals een pak drinkyoghurt dat je een paar seconden schudt. Het moet met een soort grote staafmixer om het goed te doen. Anders blijf je klonten houden, en dat levert een verstopte sproeimond op.' Deze verf wordt al sinds 2002 door zijn bedrijf geleverd.
|
'Met de verkeerde verf kan het gebeuren dat de belijningsrobot op een gegeven moment stopt met sproeien'
| |
|
Uitkomst
Vooral voor robotbelijners is deze verf een uitkomst. 'Robotbelijners kunnen volledig autonoom werken. Ik bedoel daarmee dat je er niet bij hoeft te blijven. Dan kan het gebeuren dat je terugkomt en verwacht dat het werk gedaan is, maar blijkt de belijningsrobot op een gegeven moment te zijn gestopt met sproeien. Met de verkeerde verf is er dus toch nog veel aandacht nodig. Ook bij handsproeiers kan dat veel tijd kosten; je zult de sproeimond toch weer vrij moeten maken.' Gebruikers van de verf van Expo-line voorkomen dit probleem. 'Onze verf blijft anderhalf tot twee jaar homogeen. Daarom kunnen we ook grotere vaten gebruiken, van wel vijfhonderd liter. Dat scheelt weer veel verpakkingsmateriaal.'
Minder verf, meer pigment
Trots vertelt Bogaerts over zijn nieuwste product: een verf met een hogere concentratie pigment, die toch niet bezinkt. De chemicus in hem glundert. 'Het bleek nodig om een nieuwe verfsoort te ontwikkelen. In de modernste robotbelijners zit nieuwe pomptechnologie; die gaan veel zuiniger om met de verf. Waar je normaal tien tot vijftien liter verf nodig hebt voor een veld, is dat bij deze pompen maar drie liter.' Om toch een heldere witte lijn te krijgen, moet er meer pigment in de verf zitten. Die verfproducten bestonden al, maar hebben allemaal last van bezinken. 'Door de hoge concentratie pigment is dat probleem zelfs nog groter.' Bogaerts ging het lab weer in, om met de trial- and-errormethode nieuwe recepten uit te proberen. Hij had succes. 'Het was lastig, maar het is gelukt. Een gamechanger, wat ons betreft. We noemen het bij Expo-line onze performance line, omdat het verven zijn met een hoge performantie, een hoog prestatievermogen: veel pigment op een klein volume.' Bogaerts noemt nog een voordeel van deze nieuwe lijn. 'De verf droogt ook sneller. In de herfst is het opdrogen van de lijnen vaak een probleem. Een kleiner volume betekent minder water, dus er hoeft ook minder te verdampen. Verder hebben we nog stoffen toegevoegd waardoor de verf nog sneller droogt.' Ook niet onbelangrijk: door het lagere volume zijn ook de transportkosten lager. 'Een vereniging met twee velden gebruikt in één seizoen ongeveer vijfhonderd liter verf. Je belijnt ongeveer één keer per week. Dat kunnen wij in één grote tankunit leveren. Als je maar een derde nodig hebt, scheelt dat aanzienlijk in transportkosten.'
Wraak
Met zijn belijningsmachines en verven helpt Expo-line inmiddels een brede groep voetbalclubs, verenigingen en gemeenten, zowel professionele clubs als particuliere verenigingen. Het grootste bereik had hij met zijn zelf ontwikkelde vanishing spray. Dat is een kleine spuitbus met een sprayverf die na veertig seconden vanzelf weer verdwijnt, bedoeld om een tijdelijke lijn te trekken voor de muur bij een vrije trap. Toch weer die kok in het laboratorium die een oplossing zocht ... 'Scheidsrechters in heel Europa gebruiken onze vanishing spray, en zelfs nog verder: scheidsrechters van de UEFA, de Champions League, het EK, het WK van 2014 en 2018 ...' Bogaerts legt uit: 'Ik mocht van mijn ouders nooit op voetbal. Ze vonden het te gevaarlijk, al die verhalen over beenbreuken. Bovendien werkten ze allebei veel en hadden ze geen tijd om mij te halen en brengen. Het spel heeft me echter altijd geïntrigeerd. Dit is mijn wraak', glimlacht hij vriendelijk. 'En nu heb ik zelfs de Champions League gehaald.'
|
'Ik noem de belijning van een sportveld het "maatpak van het veld"'
| |
|
Slalommen
Bogaerts heeft het werkveld zien veranderen in die ruim dertig jaar dat hij erin werkt. 'Dertig jaar terug was belijning puur functioneel, bedoeld om te zien of de bal in of uit was. De grens werd afgebakend. Dat zie ik nu anders. Ik noem de belijning van een sportveld "het maatpak van het veld". Een veld waar het gras te hoog staat met een smalle lijn van twee à drie centimeter breed ziet er niet uitnodigend uit. Mensen zien veel liever een mooie grasmat, kort gemaaid en met een strakke spierwitte belijning. Goede lijnen geven de finishing touch.' Toch ziet hij het ook nog weleens anders. 'Wel steeds minder, hoor. Maar zo af en toe kom je een veld tegen dat er meer uitziet als een akker. Vaak heeft iemand dan vliegensvlug de belijning gedaan, inclusief slalommen om de ergste hobbels heen. Ik heb weleens lijnen gezien die vijftig centimeter afweken. Maar dan heb je het over de extreme gevallen.'
Doelgroep
Bogaerts' doelgroep is altijd in de eerste plaats de fieldmanager geweest. 'Onze producten moeten hun werk makkelijker maken. Die gedachte hou ik steeds in mijn achterhoofd. Het is een diverse groep gebruikers. Ze werken bij professionele clubs, soms bij gemeentesportvelden, maar vaak zijn het ook vrijwilligers die helpen bij het belijnen en onderhouden van voetbalvelden. Die doen dat gewoon naast hun baan overdag. Zeker voor die groep wil je het werk zo makkelijk mogelijk maken, zodat ze het snel en zonder omzien kunnen doen. Dat "maatpak" van het veld moet ook mogelijk zijn voor die groep.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|