'Met onze oplossing is kunstgras voortaan honderd procent circulair' |
|
|
|
|
| 204 sec |
LimeGreen komt met honderd procent circulair kunstgras voor landscape en multifunctionele speelveldjes
Helaas is de kunstgrassector op dit moment niet circulair te noemen. De sector is weliswaar op de goede weg, doordat er een aantal aanbieders zijn die oude matten verwerken. Echt circulair mag je dit echter niet noemen, omdat hoogwaardige kunstgrasmatten worden gedowncycled tot laagwaardige producten. Jasper Eppingbroek uit Lichtenvoorde claimt met zijn bedrijf LimeGreen een honderd procent circulaire oplossing in huis te hebben.
Jasper Eppingbroek, CEO van LimeGreen |
De oplossing voor dit probleem is even simpel als technisch complex. De redactie van dit vakblad kreeg de afgelopen tien jaar minimaal vijf telefoontjes met enthousiaste verhalen dat bedrijf X, Y of Z de uitdaging van de 100 procent circulaire kunstgrasmat gekraakt zou hebben. Na die enthousiaste aankondiging werd het dan iedere keer angstwekkend stil. Met LimeGreen heeft Jasper Eppingbroek nu wel de beslissende volgende stap gezet. Dit bedrijf heeft de afgelopen jaren een kunstgrasmat ontwikkeld en op de markt gebracht op basis van ONE-DNA-materiaal. Eppingbroek legt uit: 'De industrie heeft natuurlijk wel voortgang gemaakt. Zo zijn er inmiddels kunstgrasmatten, die op basis van twee polymeren zijn vervaardigd. Dat is al een stevige stap vooruit in vergelijking met veel oudere kunstgrasmatten, waarbij latex of zelfs polyurethaan wordt toegepast om de kunstgrasvezel te hechten aan de backing. Hierdoor is het product end-of-life niet volledig circulair te verwerken. LimeGreen introduceert nu een kunstgrasmat volledig uit ONE-DNA-materiaal. In ons geval gaat het om een PE-polyetheen. PE is al langer een populaire grondstof voor het maken van kunstgras. Wij zijn nu in staat om de complete mat - dus ook de backing - uit deze ene polymeer te maken. Ook voor het vastzetten van de vezel in de backing wordt geen ander materiaal gebruikt. Het grote voordeel van ONE-DNA is duidelijk. End-of-life kan deze mat probleemloos hergebruikt worden en kan er desgewenst een nieuwe kunstgrasmat mee gemaakt worden.'
Innovatief
ONE-DNA heeft volgens Eppingbroek nog meer voordelen dan probleemloos hergebruik. Behalve dat er minder grondstoffen nodig zijn, is er bij de productie en verwerking van dit materiaal veel minder energie nodig dan bij traditioneel kunstgras. 'Door een innovatief productieproces hebben wij geen coating meer nodig om de vezels in de rug te verankeren en zijn de enorme ovens om die coating te laten drogen overbodig.'
| ONE-DNA |
|
|
Partner
Eppingbroek mag dit unieke ONE-DNA-concept in de markt zetten. Hij is in 2021 bij LimeGreen aan boord gekomen vanuit de diepe overtuiging dat de kunstgraswereld moet veranderen. Belangrijke partners zijn TenCate, als leverancier van de kunstgrasvezel, en Condor, een van de grootste fabrikanten van kunstgras. Bij het project is verder ook nog 365Capital betrokken als private equity-bedrijf. De ambities van Eppingboek zijn dan ook aanzienlijk. Eppingbroek is ervan overtuigd dat hij met een 100 procent circulaire kunstgrasmat de markt mee heeft en door kan groeien naar een dominante positie in de internationale markt.
LimeFill
Het gaat bij LimeGreen in eerste instantie om de kunstgrasmat, maar een mat is niet compleet zonder infillmateriaal. Daarvoor heeft LimeGreen het product LimeFill ontwikkeld. Dit is een infillmateriaal op basis van kokosvezel en kokosgruis, gemengd met rivierzand. LimeFill zou volgens Eppingbroek de nodige voordelen met zich mee brengen. Het geeft een comfortabel gevoel, is verkoelend en water absorberend. Ook zorgt het ervoor dat de grasmat er nog natuurlijk uit ziet.
SGS Intron
SGS Intron heeft recent onderzoek gedaan naar de producten van LimeGreen en daaruit geconcludeerd dat deze honderd procent circulair zijn. Eppingbroek: 'De conclusie van SGS Intron is dat ons kunstgras volledig - dus zowel de vezel als de backing - kan worden hergebruikt in nieuwe, hoogwaardige toepassingen. Bovendien kwalificeert SGS Intron het LimeGreen-kunstgras als 100 procent circulair.'
Closing the Loop
Met een aantal gespecialiseerde recyclingbedrijven met een landelijke dekking is LimeGreen recentelijk een proeftraject ingegaan, gericht op het lokaal inzamelen van kunstgrasrestanten en end-of-life kunstgras. Hiermee voorkom je onnodig transport en dat het ONE-DNA-kunstgras in de milieustraat belandt en verbrand zal worden, zoals dat bij veel kunstgras voor landscape nu wel het geval zal zijn.
In de toekomst moet het zo zijn dat het ONE-DNA-kunstgras hoogwaardig kan worden gerecycled en dat de consument of gemeente niet meer hoeft te betalen om het gras af te voeren maar dat het zelfs waarde vertegenwoordigt. Vergelijkbaar met het systeem zoals we dat kennen met het inleveren van oud ijzer.
Jasper Eppingbroek legt uit: 'Bij ons is alles erop gericht om de waarde uit restanten en afval volledig te behouden. Onze ONE-DNA-productstrategie is onderdeel van dat waardebehoud voor ons hele kunstgrasportfolio. Voordat we tot een langdurig partnerschap kunnen overgaan, levert deze afvalverwerker gratis containers bij onze partners. Het is de bedoeling dat na deze proef duidelijk is dat de verwerking van ONE-DNA-kunstgras daadwerkelijk kan meelopen in het bestaande proces van upcyclen van andere kunststofproducten. Voor toekomstige herproductie zou dit dan grondstoffen opleveren met slechts één materiaal-DNA. Ons einddoel is immers om met al onze partners te komen tot een volledig circulaire ketenaanpak!'
Over Jasper Eppingbroek
Jasper Eppingbroek (1988) is CEO van het in 2021 opgerichte LimeGreen. Eppingbroek is geen nieuwe naam in de kunstgraswereld. In 2006 startte hij als 17-jarige met Vario Fields. Dit bedrijf verkocht hij in september 2021, om aan boord te gaan bij LimeGreen. Vario Fields blijft wel nauw betrokken bij LimeGreen; het fungeert als een van de installateurs voor landscape en multifunctionele speelveldjes.
|
Justdiggit
LimeGreen wil zich profileren - en gedragen - als een bedrijf dat op verantwoordelijke wijze met de aarde en haar grondstoffen omgaat. Vóór 2030 wil LimeGreen een volledig CO2-neutrale productie gerealiseerd hebben, ook wat betreft logistiek en installatie. Tot dat moment compenseert het bedrijf zijn CO2-voetafdruk via Justdiggit. Justdiggit is een non-profitorganisatie die werkt aan de doelstelling: de aarde afkoelen door Afrika te helpen vergroenen. Eppingbroek: 'De eerste drie jaar gaat het om een gebied van maar liefst 1.200.000 vierkante meter. In de komende periode tot 2025 planten we gezamenlijk 5.100 bomen en zorgen we ter plekke voor de opvang en buffering van 78 miljoen liter regenwater. Zo hebben we plaatselijk een positieve impact op het leven van minimaal 600 mensen. Bovendien heeft het nu al een positief effect op ons team hier, want de persoonlijke betrokkenheid is groot! We zijn enorm trots op dit initiatief, met om te beginnen een reductie van 990 ton CO2-uitstoot.'
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|