Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Bras Fijnaart vindt bedrijfsopvolger buiten de familie

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Nino Stuivenberg, maandag 9 augustus 2021
199 sec


Goof Rijndorp verkoopt bedrijf aan idverde

De aankondiging dat Bras Fijnaart is overgenomen, kwam voor velen wellicht als een verrassing, maar achter de schermen dacht eigenaar Goof Rijndorp (57) al een tijd na over zijn bedrijfsopvolging. Na twee jaar onderhandelen is Bras Fijnaart sinds februari onderdeel van idverde. 'Zo'n trein komt misschien maar één keer voorbij, dus dan moet je erop springen.'

Tekenen van het contract door Goof Rijndorp, Olaf Janssen en Kees Ploeg
Tekenen van het contract door Goof Rijndorp, Olaf Janssen en Kees Ploeg

Een echt familiebedrijf, dat is groenaannemer Bras Fijnaart uit het Brabantse Heijningen. Het werd in 1957 opgericht door Goof Bras, de opa van Goof Rijndorp, en begon oorspronkelijk als loonbedrijf. Later namen vader Kees Rijndorp en oom Jan Bras de aandelen over, alvorens Goof Rijndorp in 1988 alle aandelen in zijn bezit kreeg. Hij was toen pas 24 jaar oud. 'Ik kwam net van school af, was amper aan het werk en kreeg al de mogelijkheid om het bedrijf over te nemen', zo blikt Rijndorp terug. Hij worstelde daar in het begin flink mee. Uiteindelijk vond Rijndorp zijn draai en onder zijn leiding groeide het bedrijf gestaag. Bras werd een groenspecialist, die ook zijn sporen verdiende in sportveldaanleg en -onderhoud en hydroseeding. 'Mijn doel was om de zaak zo goed mogelijk te leiden', zegt Rijndorp. 'Ik wist precies wat er speelde, hoe elke machine werkte en wat elke klant nodig had. Op die manier kun je alles zelf in de hand houden.'

Plafond

Rijndorp merkte echter ook dat daar een limiet aan zit. 'Tot een bepaalde omzet en met een aantal mensen kun je het volhouden om alles zelf te regelen, maar op een gegeven moment stopt dat en zit je tegen je plafond. Dat is iets waar elke mkb'er tegenaan loopt. Je wordt beperkt in je mogelijkheden, waardoor het bedrijf blijft zoals het is.' Die constatering zette Rijndorp een jaar of negen geleden aan het denken. Hij begon zich sterk af te vragen hoe de bedrijfsvoering doorgezet moest worden en wat de toekomst zou brengen voor Bras Fijnaart. 'Dat was het moment om voor mezelf te inventariseren wat er goed ging en wat beter kon. Ik hield alle ballen zelf in de lucht; ik ben toen aan mezelf gaan werken om meer los te laten en meer te delegeren.'


Heet hangijzer

Daarmee kon Bras op korte termijn groeien. De onzekerheid over de toekomst bleef echter boven het bedrijf hangen. Omdat Bras Fijnaart een echt familiebedrijf is - Goof Rijndorp is de derde generatie -, lag het voor de hand om de zaak over te dragen aan de vierde generatie. Rijndorp heeft een zoon, Koen, die ook in het bedrijf werkt. Toch had de eigenaar daar zijn twijfels bij. 'Ik heb zelf een behoorlijke struggle gehad toen ik de zaak overnam', legt Rijndorp uit. 'Wil je je kinderen daar ook mee confronteren? Als ik ze kan helpen, dan zal ik dat zeker doen, maar niet in een lopende zaak. Je kunt je ook afvragen of het logisch is om een bedrijfsopvolger in de familie te zoeken. Degene die het bedrijf leidt, moet de beste zijn, niet dezelfde bloedgroep hebben. Bij andere ondernemers heb ik gezien dat het mis kan gaan als je te lang wacht. Dat wilde ik hier voorkomen.'


Bras Fijnaart fuseerde in 2017 met het bedrijf van Kees Ploeg, waarmee Rijndorp een compagnon binnenhaalde en de bedrijfsactiviteiten flink uitbreidde. Met die nieuwe vorm was het bedrijf net van wal gestoken, toen idverde in het voorjaar van 2019 aanklopte om te praten over een overname. Rijndorp: 'Eigenlijk was dat net een paar jaar te vroeg, maar als zo'n trein voorbijkomt, moet je erop springen. We zijn in gesprek gegaan, met de intentie om een duurzame ontwikkeling door te maken. idverde is een heel mooie partij om bij aan te sluiten. De mensen van idverde waren met name geïnteresseerd in onze sportafdeling. idverde heeft in Venray ook een grote sportafdeling; wij hebben in het zuidwesten een groot bereik. Daarom hebben ze ons benaderd.'

Goof Rijndorp

Verder groeien

Na de onderhandelingen en een korte stop door de coronacrisis, sloot Bras Fijnaart zich begin 2021 definitief aan bij idverde. Bras Fijnaart is geen onderdeel van idverde Realisatie of idverde Advies, maar een aparte vestiging. Het bedrijf heeft 55 medewerkers in dienst en een omzet van bijna 10 miljoen euro. De naam Bras Fijnaart blijft gewoon bestaan, verzekert Rijndorp. Voor hemzelf is er weinig veranderd, alleen legt hij nu verantwoording af aan de bestuurders van idverde. Samen hebben zij ambitieuze toekomstplannen. Rijndorp: 'Het is mooi om bij zo'n organisatie te horen en samen op te trekken. Het is ons doel om nu samen een behoorlijke groei door te maken. Dat kan autonoom, maar ook door verdere acquisities. Het is mijn taak om in de toekomst de sporttak landelijk uit te rollen.'


'Het is mijn taak om de sporttak landelijk uit te rollen'

Totaalpakket voor de buitenruimte

De huidige klanten van Bras Fijnaart zullen weinig merken van de overname, al benadrukt Rijndorp dat het bedrijf nu nog meer diensten kan bieden. 'We kunnen klanten ontzorgen in de buitenruimte; dat zie ik als de toekomst. Hoe groter de organisatie, hoe groter de kans dat je alles in huis hebt. Voorheen hadden wij bijvoorbeeld geen specialist voor bomen, maar die hebben we met idverde Bomendienst nu wel. Dat geldt ook voor spelen; dat zat voorheen niet in ons pakket, maar nu wel. De opdrachtgever of klant kan daar zeker profijt van hebben. Andersom profiteert idverde trouwens ook, want wij hebben veel meer apparatuur en machines dan de gemiddelde vestiging.'


Bovendien heeft Bras Fijnaart een sterke achtergrond in sociaal ondernemen; veel werknemers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook daar kan idverde van profiteren, stelt Rijndorp. 'Je ziet in de maatschappij dat de scholen leeglopen en de vergrijzing toeneemt, waardoor we weinig instroom hebben in ons vakgebied. Groei wordt belemmerd omdat er geen medewerkers beschikbaar zijn. Dan moet je op een andere manier gaan kijken naar de werving van medewerkers. Als je dat kunt doen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, scheelt dat een slok op een borrel, en het is ook nog eens heel mooi werk.'

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Meld je aan voor kennissessies over de noodzaak van een circulaire aanpak
dinsdag 21 januari 2025
t/m woensdag 22 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties op 20 maart 2025
donderdag 20 maart 2025
t/m donderdag 20 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER