Toro Outcross: geen woorden, maar daden |
|
|
|
Mischa Bijenhof,
vrijdag 19 juni 2020 |
|
| 272 sec |
Het Feyenoord-stadion De Kuip kreeg vorig jaar voor de zesde keer op rij de prijs voor het beste veld van de eredivisie. De schaal, uitgereikt door de Vereniging van Contractspelers (VVCS), is een pluim op de hoed van grasmeester Erwin Beltman. En van zijn machinepark, waaronder de gloednieuwe Toro Outcross.
|
'De Ferrari onder de trekkers', noemt Erwin Beltman zijn nieuwe Toro Outcross, al haast hij zich erbij te zeggen dat de aanduiding 'trekker' het multifunctionele voertuig eigenlijk tekortdoet. Vorig jaar zomer had de fieldmanager van Feyenoord de primeur: hij nam de allereerste Outcross van Nederland in gebruik. Bij vaste leverancier Van den Berg Machines kocht de voetbalclub naast de Outcross ook een Toro Procore, een Toro Reelmaster 5610 en een Imants Fieldtopmaker. Een indrukwekkend machinepark, maar Beltman, in 2019 door dit vakblad nog verkozen tot Fieldmanager of the Year, doet het niet voor minder. 'De Kuip wordt ook gebruikt als locatie voor veel grote concerten', zegt Beltman. 'Dat gaat moeilijk samen met voetbal, zou je zeggen, en dat is ook zo. Vorig jaar gaf Marco Borsato vijf concerten in De Kuip; een maand later volgde Rammstein. In de tussentijd zijn de stalen afdekplaten blijven liggen. Wat je daarna aantreft, is een nachtmerrie voor elke fieldmanager. Alles is dor en kapot, met allerlei rommel en blikjes in het gras. Het deed me vroeger echt pijn om het gras zo te zien, maar nu niet meer. Die concerten zijn belangrijk voor De Kuip en ik beschouw het als een uitdaging om er zo snel mogelijk weer een mooi nieuw veld in te leggen.' Na het concert van de Duitse rockband Rammstein hadden Beltman en zijn team precies 58 uur totdat Feyenoord weer zou trainen. 'Zo'n strakke deadline had ik nog nooit meegemaakt. Dan staat er wel wat druk op, ja. Maar het is ons gelukt: toen de spelers zondagochtend het veld betraden, zag alles er weer als nieuw uit.'
Multifunctioneel
Begin tegen Beltman niet over kunstgras, waarmee bovenstaand probleem opgelost zou zijn. 'Vreselijk', zucht hij. 'Er zijn buitenlandse spelers die niet naar Nederland willen komen omdat ze dan een aantal wedstrijden op kunstgras moeten spelen. In de rest van Europa wordt nauwelijks op kunstgras gespeeld. Het hoort gewoon niet; het is een heel andere manier van voetballen. Spelers krijgen ook meer blessures van spelen op kunstgras. Ja, de kunstgrasvelden zijn nu veel beter dan die van vroeger, maar voetbal doe je op écht gras.' Inmiddels heeft Beltman een machinepark tot zijn beschikking om U tegen te zeggen. De laatste aankoop, de Toro Outcross, werd aanbevolen door Hans van der Helm, directeur van Van den Berg Machines. 'Het mooie van de Outcross is dat je verschillende instellingen kunt voorprogrammeren, zoals het toerental en de rijsnelheid', zegt Beltman. 'Dat betekent dat je hem kunt gebruiken voor allerlei toepassingen, zoals beluchten, topdressen, bemesten, noem maar op. En omdat je die instellingen kunt opslaan, kan iedereen ermee werken.' Het multifunctionele karakter van de Toro Outcross is van belang voor Beltman, die graag zoveel mogelijk in eigen beheer wil doen. 'Ik heb nu een jongen in mijn team die gespecialiseerd is in het affrezen van de toplaag met onze Fieldtopmaker. Die kan daarvoor de Outcross gebruiken en hoeft niet eerst allerlei aanpassingen te doen aan de machine die een dag eerder bijvoorbeeld nog gebruikt is om te beluchten. Een druk op de knop en alle instellingen staan klaar.'
|
'De Toro Outcross zit zo goed in elkaar; je kunt zien dat er goed over is nagedacht'
| |
|
Grastovenaar
Nu de voetbalcompetitie is gestaakt vanwege de coronacrisis, ziet de dagindeling van Beltman er anders uit. Zo wordt het hoofdveld van De Kuip momenteel opnieuw ingezaaid. 'Voor het eerst in mijn carrière ben ik een veld helemaal opnieuw aan het inzaaien. Daar is nu tijd voor. Normaal gebruiken we zoden van 3,8 centimeter dik, die je vervolgens als een malle moet gaan besproeien om ze tot een speelbaar veld te maken. Dat gaat ook prima, maar inzaaien heeft toch wel mijn voorkeur omdat je dan alles in eigen hand hebt. Bij zoden zit er nog weleens wat straatgras in het mengsel; dat wil ik niet. Bij inzaaien weet ik zeker dat ik het beste gras krijg.' De noodgedwongen onderbreking biedt dus ook mogelijkheden. Op trainingscomplex 1908 heeft Beltman met zijn team alvast een grasmat gerenoveerd. Dat zou normaal gesproken pas in de zomerstop gebeuren. Maar er is genoeg werk te doen, dus de 'grastovenaar', zoals Beltman door de fansite Feyenoordinbeeld.nl liefkozend genoemd wordt, zit in de voetballoze periode niet stil. De velden op trainingscomplex Varkenoord - zes in totaal - worden net als het veld van De Kuip afgefreesd en opnieuw ingezaaid. Nu er in elk geval tot 1 september geen voetbal in competitieverband gespeeld wordt, heeft Beltman genoeg gelegenheid om zijn materiaal te benutten.
Werkpaard
'Zoiets als dit heb ik in mijn carrière nog nooit meegemaakt', zegt Beltman over de lange voetballoze periode. 'Maar dat geldt natuurlijk voor iedereen. Het is een gekke tijd.' Beltman werkt sinds 2013 bij Feyenoord, maar was daarvoor achttien jaar greenkeeper bij de Koninklijke Haagsche Golf & Country Club. 'Ik kwam in contact met Feyenoord via Rico Salomons, de stadionmanager van De Kuip. Hij was mijn trainer in de tijd dat ik zelf nog op amateurniveau voetbalde. Ik had geen ervaring met het onderhouden van voetbalvelden, maar wist natuurlijk wel veel van gras.' De uitstraling van de velden in De Kuip en op het trainingscomplex is voor Beltman een erekwestie. 'Ik wil in mijn vakgebied gewoon de beste zijn' zegt hij. 'En de trainingsvelden zijn voor mij net zo belangrijk als het hoofdveld. Daar werken de voetballers de hele week op. Het is werk dat nooit stopt; gras stopt niet met groeien en de omstandigheden zijn telkens anders. Daarom is het zo belangrijk om goed materiaal tot je beschikking te hebben.' De Toro Outcross is volgens Beltman 'een werkpaard eerste klas.' 'Het ding zit zo goed in elkaar. Ik zou er bij wijze van spreken vol gas mee over het veld kunnen rijden zonder dat de grasmat beschadigt. Dat doe ik natuurlijk niet, maar het zegt wel iets over hoe goed er over die machine is nagedacht.' Een overzicht van de technische specificatie van de Outcross bewijst dat: zo is de machine voorzien van elektronisch aangestuurde vierwieltractie en permanente vierwielbesturing, zodat hij vriendelijk is voor de grasmat. De slimme gewichtsverdeling zorgt ervoor dat de Outcross aan de voorzijde geen contragewicht nodig heeft en het totaalgewicht beperkt blijft. De aandrijflijn is hydrostatisch, waardoor de vermogensoverbrenging geleidelijk gaat en er ook bij verandering van rijrichting geen wielspin optreedt. Er zijn voorkeursinstellingen op te slaan voor zestien verschillende werktuigen en de Outcross is standaard voorzien van een driepuntstrekhaak, waarop ook werktuigen van andere fabrikanten dan Toro te bevestigen zijn.
Transfermarkt
De beschikbaarheid van werktuigen als de Toro Outcross zorgt ervoor dat Erwin Beltman prima op zijn plek zit bij De Kuip. 'Ik kom van oorsprong uit Den Haag, maar hier bij Feyenoord kan ik mijn passie voor sportveldenonderhoud het beste kwijt.' Dat hij met zijn team zes jaar op rij het beste veld van de eredivisie heeft afgeleverd, is natuurlijk niet aan de concurrentie voorbijgegaan. De transfermarkt in het voetbal beperkt zich niet tot spelers en trainers; ook de fieldmanager heeft de belangstelling van andere clubs. 'Ik heb weleens een aanbieding gekregen van een andere club in Nederland, maar ik zit hier goed en blijf voorlopig bij Feyenoord. Natuurlijk heb ik ook ambities, maar als ik ooit vertrek, moet dat wel naar iets groots zijn. Een buitenlandse club als Barcelona of iets dergelijks lijkt me heel mooi. Nu is dat echter niet aan de orde. Ik kan bij Feyenoord mijn werk doen op de manier zoals ik dat wil, met een club die mij steunt. Dat is het mooiste wat er is.'
Technische gegevens Toro Outcross
Motor: 2000 cc Yanmar viercilinder turbo-dieselmotor 59,8 pk Tankinhoud: 53 liter Aandrijving: hydrostatisch Maximumsnelheid: 33,8 km/uur vooruit, 32,2 km/uur achteruit Bodemvrijheid: 203 mm Driepuntshefinrichting categorie 2, hefvermogen: 1.135 kg Hefcapaciteit voorlader: 998 kg, hefhoogte: 272 cm Laadcapaciteit: 453,6 kg (standaardbak) / 2.041 kg (laadbak) Afmetingen laadbak: 132 x 185 x 40,6 cm, volume: 0,99 m3 Gewicht: 2.341 - 2.989 kg (afhankelijk van uitvoering) Draaicirkel: 145 cm Spoorbreedte: 146 cm
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|