Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Expo-Line: niet alleen rechte lijn naar duurzaamheid, maar ook naar de klant

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Karlijn Raats, maandag 30 december 2019
152 sec


Gestroomlijnde distributie boven aan prioriteitenlijst

Expo-Line hanteert sinds 2012 een statiegeldsysteem voor belijningsverf. Steeds meer Nederlandse clubs en gemeenten gaan over op het gebruik van hervulbare jerrycans, of zelfs een grote tankunit voor belijningsverf, waarmee twee tot drie velden een heel jaar lang belijnd kunnen worden. Om efficiënter te werken, distribueert het bedrijf nu met citytrailers.


Vorig jaar is Expo-Line een distributieproef gestart met citytrailers van FETrans. Raf Bogaerts van Expo-Line: 'We willen het aantal ritten met een lege wagen minimaliseren. Dat scheelt veel uitstoot van schadelijke stoffen. We proberen dus in één keer zoveel mogelijk mee te nemen. Een citytrailer kan veel meer meenemen dan onze eigen vrachtwagens. Natuurlijk kunnen we niet bij elke club de tankunit naderen tot op 30 meter om deze te kunnen vullen met een slang. Bij deze proef hebben we gekeken bij hoeveel clubs we niet terecht kunnen met citytrailers. Als dit aantal te hoog zou zijn, was het geen goed idee geweest. Het aantal clubs in Nederland met een te nauwe toegangspoort bedraagt echter een half procent van het totale klantenbestand. Deze clubs bedienen we door jerrycans van 20 liter te bezorgen en weer in te nemen na gebruik. De gemiddelde club heeft er vijftien tot twintig nodig om twee à drie velden een jaar lang te belijnen.'

Meerdaagse ritten

Vanaf dit jaar zien we Expo-Line dus meerdaagse distributieritten maken in lange vrachtwagens met opleggers: enkele dagen in Nederland tot een week lang richting Frankrijk, citytrailers gevuld met IBC-containers die elk een inhoud van 1000 liter hebben. Expo-Line vult alle containers met 500 liter belijningsverf. 'We kunnen circa 26 klanten per distributierit bedienen', rekent Bogaerts uit. 'Naast de IBC-containers vervoert de citytrailer niet alleen jerrycans met belijningsverf op pallets of ingepakt in kooien; er gaan ook andere producten mee, zoals doelen. 'We willen alles in een gestroomlijnde rit ter plaatse brengen.'


'We kunnen circa 26 klanten per distributierit bedienen'

Het blijkt minder efficiënt om de Expo-Line-robotbelijner overal mee naartoe te nemen. 'We zijn op zoek naar partners in het land die onze klanten willen bedienen met de robotbelijner. We zien in de robotbelijner namelijk de oplossing voor het tekort aan vrijwilligers. We hebben al een tiental workshops met de robotbelijner gegeven in Nederland, maar willen volgend jaar meer aandacht geven aan voorlichting bij aannemers en gemeentes. Normaal duurt het uitmeten en belijnen van zo'n veld drie uur, maar de robot doet er twintig minuten over. Dat is een gigantische tijdwinst. Het aantal aanvragen voor met name "eerste belijningen" aan het begin van het seizoen is groot, maar de prijs van gerobotiseerd belijnen is natuurlijk ook hoog. We willen ook wijzen op subsidiemogelijkheden, waardoor gemeentes een medewerker kunnen aanstellen die met de robot belijnt bij alle clubs.'


Gebruikerservaring

De gemeente Bergen op Zoom telt twintig sportvelden. Er staan twee Expo-Line-tankunits op twee sportaccommodaties. Met een sonar wordt de inhoud van de tanks door Expo-Line gemeten, zodat ze ruim op tijd bijgevuld kunnen worden. Sportveldbeheerder Mark van Tilburg: 'We zijn al zeventien jaar klant van Expo-Line en hebben al even lang twee grote tanks van elk 540 liter in huis met kant- en- klare belijningsverf. Ze staan op twee verschillende sportparken, vanwaaruit we ook alle andere velden belijnen. De tanks worden vier of vijf keer per jaar opnieuw gevuld. Met één tankinhoud kunnen we maximaal drie velden per jaar belijnen. We hebben nog een aantal losse jerrycans die we op de belijningsmachine zetten, de oude belijningsmachines van Expo-Line, die in al die jaren nog nooit panne hebben gehad. Dat zegt genoeg over de kwaliteit. We vonden de tanks een stuk handiger dan werken met losse jerrycans en zelf kalk met water mengen. Duurzaamheid speelde destijds veel minder dan nu, maar achteraf gezien heeft de tank ons veel plastic afval bespaard.'


'Duurzaamheid speelde destijds veel minder dan nu, maar achteraf gezien heeft de tank ons veel plastic afval bespaard'

Het is Van Tilburg al opgevallen dat Expo-Line voortaan alleen nog met twee grote vrachtwagens komt leveren. Hij vindt dat bij sommige sportparken wat onhandig. 'Maar ik snap dat het voor henzelf wel zorgt voor meer gemak en efficiëntie.'

De tankunit van Expo-Line bespaart de fieldmanager van SC Heerenveen een slordige 180 jerrycans bij het afval, en een heleboel tijd, aangezien de kalk al voorgemengd is in de verf en de hogedrukspuit zichzelf makkelijk reinigt. Qua kostprijs is hij even duur uit als met de vorige, traditionele belijningsmethode, maar het plastic afval en de tijdwinst zijn doorslaggevend. Voor kleinere clubs, die een of twee velden belijnen, is het retoursysteem vaak het rendabelst, dus het inwisselen van de jerrycans.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Jp lingen
Wednesday 21 April 2021
Wij zijn kleine vereniging 1 natuurgrasveld voor belijning, is het mogelijk om belijnings verf hiervoor te leveren expoline kannen van 20 liter, geleverd regio gouda , vvGouderak en wat is de prijs hiervan ?? Bedankt vast voor info

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Drie gratis masterclasses 'Grip op de Grasmat'
dinsdag 17 september 2024
t/m woensdag 2 oktober 2024
Expertdag Duurzaam Gras 2024
dinsdag 1 oktober 2024
Nationale Sportvakbeurs
woensdag 6 november 2024
Dertiende editie Nationale Sport Vakbeurs
woensdag 6 november 2024
t/m woensdag 6 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER