Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Yes we (jerry)can

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Linde Kruese, woensdag 13 maart 2019
163 sec


Expoline gebruikt sensor en statiegeldsysteem om milieu én de portemonnee van de klant te sparen.

Zo'n beetje ieder bedrijf is bezig met duurzaam ondernemen. Klanten verwachten dat ook. Dat is weleens anders geweest. Dat ondervond de fabrikant van belijningsverven Expoline in 2008. Toen kwam het bedrijf met een statiegeldsysteem op de markt voor lege plastic kannetjes voor belijningsverf. Veel erkenning kreeg Expoline hier niet voor. Niemand leek geïnteresseerd. Inmiddels is de achterstand ingehaald en is het statiegeldsysteem in meerdere landen een succes.


Raf Bogaerts, oprichter van Expoline, is blij dat het statiegeldsysteem nu wel erkenning krijgt. 'In de particuliere markt is op dit moment veel discussie over statiegeld. Wij liepen daar al jaren op voor.' De plastic kannetjes met kant-en-klare belijningsverf worden vooral geleverd aan amateurvoetbalverenigingen die geen ruimte of financiële mogelijkheden hebben om een grote tank neer te zetten om de verf in op te slaan. Als een club een nieuwe lading verf bestelt, wordt dit afgeleverd in een nieuwe kan. De gebruikte jerrycans haalt Expoline op en deze worden gereinigd door schoonmaakbedrijf ICS Cleaning, waarna ze klaar zijn voor hergebruik. 'We zijn in 2008 gaan kijken of we de hoeveelheid plastic afval konden reduceren. We zijn een samenwerking aangegaan met ICS omdat zij de jerrycans met filterinstallaties kunnen schoonmaken. Na de schoonmaak worden de jerrycans weer gevuld met verf en afgeleverd.' Klanten betalen bij het bestellen van de verf drie euro statiegeld, die ze uiteraard bij het inleveren weer terugkrijgen. 'Zo motiveren we onze klanten om de jerrycans ook echt weer in te leveren.' Een extra motivatie voor klanten is dat de kostprijs daalt. Bogaerts: 'De jerrycans komen niet op de afvalberg terecht, wat ook geld kost. Op dit moment halen we zo'n 80 à 90 procent van de verpakkingen terug. Dat zijn in Nederland jaarlijks zo'n 10.000 units die van de afvalberg gehouden worden.'

'Alleen al in Nederland houden we jaarlijks zo'n 10.000 jerrycans van de afvalberg'

Efficiënter transport

Voetbalclubs die in het bezit zijn van een of meerdere verftanks kunnen sinds kort ook bijdragen aan duurzaamheid. Expoline heeft een app ontwikkeld die monitort hoeveel verf er in de tank zit. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar een mobiele app, waarop de gebruiker kan aflezen hoeveel verf er verbruikt wordt. Dezelfde gegevens gebruikt Expoline om het transport van de verf efficiënter te regelen. 'We hebben heel veel transporten in Nederland. Mensen bellen ons wanneer ze denken dat de verf bijna op is, maar dat is niet altijd efficiënt. Hierdoor kan het voorkomen dat wij op maandag vanuit België naar Heerenveen moeten rijden en op dinsdag naar Leeuwarden. Dat legt een grote druk op het milieu', legt Bogaerts uit. Dankzij de app kunnen soortgelijke situaties worden voorkomen door transporten te combineren. 'Omdat wij zien wanneer een tank leeg zal zijn, kunnen we van tevoren transporten inplannen.'


'Wij zien wanneer een tank leeg zal zijn en kunnen dus van tevoren transporten inplannen'

Bewust van verbruik

Zo krijgen ook de verenigingen een beter idee van hun verbruik. 'Veel verenigingen hebben geen idee hoeveel verf zij gebruiken. De app maakt het verbruik veel transparanter. Als er ineens twintig liter verf teveel uit de tank is gegaan, kunnen ze achterhalen wat daar gebeurd is. Door de tanks te monitoren, wordt het veel makkelijker en duidelijker voor de gebruiker, omdat hij weet dat hij nog voldoende product heeft om de week door te komen.' Expoline gaat hierin nog een stap verder door de klant een automatische mail te sturen waarin staat wanneer de tank leeg is en wanneer ze langs kunnen komen om de tank te vullen. 'Op deze manier proberen we de klant bewust te maken van zijn verbruik en door samen te werken, is het voor iedereen een win-winsituatie. Voor beide partijen worden de koster lager, want hoe minder transport, hoe beter.'



Te allen tijde checken

In november 2018 is Expoline met SC Heerenveen een pilot gestart waarbij wordt getest hoe accuraat de app is. 'In België en Frankrijk zijn we het systeem al meer dan een jaar aan het testen. We zijn best accuraat. Op dit moment zijn we de details aan het optimaliseren.' SC Heerenveen heeft twee tanks van 500 liter staan. Bogaerts kan te allen tijde via de app op zijn telefoon checken hoeveel liter er in de tanks zit. 'Als we zien dat er volgende week verf geleverd moet worden, gaan wij dit inplannen en stellen we de club op de hoogte.' Om te kunnen monitoren hoeveel verf er in de tank zit, is een sensor geplaatst die dagelijks de inhoud meet en via internet de informatie doorstuurt naar de app. Expoline krijgt via de mail rapporten met gegevens binnen en ziet op de app een metertje dat per klant aangeeft hoeveel verf er nog in de tank zit.


Expoline is deze manier van werken voorzichtig aan het uitrollen in de rest van Nederland. Ook daar is een strategie voor: ze beginnen bij de meest noordelijke voetbalverenigingen en werken dan toe naar de plaats waar het bedrijf is gevestigd: Tessenderlo in België.

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Betrokken partijen houden open dag over renovatie stadionveld FC Twente
dinsdag 3 december 2024
t/m dinsdag 3 december 2024
Demodag in Klarenbeek met RM21 robot
woensdag 18 december 2024
t/m woensdag 18 december 2024
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER