Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Bas Reinds: 'Wij maken een enorme slag als het gaat om duurzaamheid'

ARTIKEL
SPORTVELDEXPLOITATIE
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wijnand Meijboom, maandag 19 augustus 2024
215 sec


directeur Nederland van Domo Sports Grass

Toen de Belgische kunstgrasproducent Domo Sports Grass in 2019 een kantoor opende in Apeldoorn, was de ambitie om binnen een paar jaar vertegenwoordigd te zijn in heel Nederland. Wat is hiervan uitgekomen, hoe is de stand van zaken anno 2024 en wat zijn de ambities en uitdagingen voor de toekomst? Een gesprek met Bas Reinds, vestigingsdirecteur Nederland van Domo Sports Grass.


Het interview vindt half juli plaats op het bedrijfskantoor in Apeldoorn. De zomer is voor Domo Sports Grass de drukste periode van het jaar. Reinds vertelt dat het dit jaar extreem druk is en dat de werkzaamheden erg dicht op elkaar zitten. Hij vindt het nog steeds onbegrijpelijk dat niet meer opdrachtgevers ervoor kiezen om het werk te spreiden; in de wintermaanden kun je immers prima een veld renoveren. 'We bouwen nu alle velden in een kleine vier maanden tijd; in de andere maanden kunnen we ons personeel amper bezighouden. Het is een trend dat werken steeds later op de markt verschijnen. We zullen met elkaar anders moeten gaan denken om in de toekomst alles gerealiseerd te krijgen met inachtneming van de kwaliteit die we willen leveren. Gelukkig zien we ook opdrachtgevers die hier wel actief mee bezig zijn; hopelijk zet deze trend door.' Gebeurt dat niet, dan ziet Reinds in de toekomst problemen ontstaan en kunnen volgens hem niet alle projecten meer in de zomerstop gerealiseerd worden.

Hoofdaannemer

De huidige directeur begon in 2013 als salesmanager voor Domo Sports Grass in Nederland. Hij had toen al veel ervaring met kunstgrasvelden opgedaan, eerst bij Grontmij (het huidige Sweco) en later bij Arcadis. Reinds is dit jaar precies 20 jaar actief in de kunstgrassector. In 2015 koos hij bewuste voor een andere strategie bij Domo Sports Grass, om niet alleen leverancier van kunstgras te zijn, maar ook meer de rol van hoofdaannemer op zich te nemen. 'Ik constateerde destijds dat verschillende partners minder in sport investeerden, en voorzag dat het weleens slechter met ons bedrijf zou kunnen gaan als wij niet ook als hoofdaannemer zouden optreden. Dus dat deden we, met vallen en opstaan', zo vertelt Reinds. 'Maar we kunnen wel stellen dat we anno 2024, dankzij veel inzet en vertrouwen van de directie, een mooi stabiel bedrijf hebben met een marktaandeel van ongeveer 37 procent. De doelstellingen van 2015 zijn dus behaald.'


Bekende marktpartij

Domo Sports Grass is actief op het gebied van voetbal, hockey, rugby, tennis, korfbal en padel. Het bekende SmashCourt werd in juni 2025 door Domo overgenomen van CSC Sport. Reinds: 'Ik heb deze keuze gemaakt omdat we hiermee direct een aandeel namen in de tennismarkt. Het product SmashCourt is tot op de dag van vandaag nog steeds een zeer gewilde tennisbaan bij gebruikers. Sinds drie jaar hebben wij ook onze eigen padelkooien, de typen Vision en Classic. We zijn niet superactief op deze markt, maar zien we wel dat onze kooien als zeer goed en degelijk worden ervaren en dat is in de padelwereld niet altijd standaard. Hierdoor is Domo Sports Grass inmiddels een bekende marktpartij, die veel benaderd wordt voor de realisatie van tennis- en padelbanen.'


Pionier

Reinds ervaart dat het goed is om zoveel mogelijk zaken in eigen hand te hebben. 'Hierdoor ben je flexibel en kun je vragen en wensen van klanten beter beantwoorden.' Daarom heeft Domo Sports Grass ook een afdeling voor de vervaardiging van een eigen E-layer/ET Decke, die wordt aangestuurd vanuit de Duitse vestiging. Domo Sports Grass is volgens Reinds een pionier in de kunstgraswereld. Ter illustratie: 'Wij kwamen als eerste met kurk-gevulde velden, wat tegenwoordig de standaard is. Ook de ontwikkeling van de wokkelvezel sloeg enorm aan. Deze vezel wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als een van de betere kunstgrasvezels. Maar vergeet niet dat er ook ontwikkelingen zijn die het niet hebben gered. Zo gaat dat met het bedenken van nieuwe producten.'


Doelstelling

Sinds een aantal jaren ligt de focus bij Domo Sports Grass op de duurzaamheid en circulariteit van producten, productiefaciliteiten en diensten. In 2020 zette het bedrijf samen met TenCate, Stukton en Antea Sport de kunstgrasrecyclefabriek GBN/AGR op. Reinds: 'Dat is nu een heel gedegen fabriek waarvan de hernieuwde grondstoffen worden hergebruikt in de sector, ook door ons.' Dit past helemaal in de 'groene sprong' die Domo Sports Grass gemaakt heeft en nog steeds maakt. Reinds: 'Wij zijn bezig een enorme slag te maken als het gaat om duurzaamheid, niet alleen op productniveau, maar ook op bedrijfsniveau. Zo hebben we de doelstelling om ons wagen- en machinepark volledig om te zetten naar elektrisch. We zijn de eerste fabriek in Europa die trede 3 van de CO2-prestatieladder heeft behaald en de doelstelling is uiteindelijk trede 5. Zo hebben we meerdere doelstellingen vastgesteld voor de komende jaren. Het is mooi om hier met ons allen aan bij te dragen.'
Vernieuwen is niet altijd makkelijk in de kunstgrasmarkt, heeft Reinds ervaren. 'We staan de komende jaren voor grote uitdagingen; denk aan watervelden zonder water en voetbalvelden zonder thermoplastisch infillmateriaal (rubber). Opdrachtgevers willen wel iets nieuws, maar met precies dezelfde eigenschappen. Je kunt het vergelijken met een zwembad waarin geen water meer mag worden gebruikt, maar waarin je toch moet kunnen zwemmen. Ga er maar aan staan.'


Samenwerken

Willen deze ontwikkelingen een succes worden, dan moet de hele markt volgens Reinds samenwerken: bonden, klanten, aannemers en leveranciers. 'Anders gaat dit niet lukken', benadrukt hij. Reinds vindt dat hij nu geremd wordt bij het innoveren. 'Ik ervaar veel onduidelijkheid door tegenstrijdigheden en grote risico's in de pilotvoorwaarden. Zo staan er op de site van de KNVB andere pilotvoorwaarden dan op de site van het Kwaliteitszorgsysteem. Dat is maar één voorbeeld van meerdere zaken die er spelen. Het zou goed zijn als vertegenwoordigers van het Kwaliteitszorgsysteem met marktpartijen om de tafel gaan zitten. Dan kunnen we samen tot werkbare pilotvoorwaarden komen die voor alle sporten geldig zijn, en zijn de risico's niet alleen voor leveranciers en aannemers. De huidige onduidelijkheid is enorm belemmerend voor de doorontwikkeling. Dat is zeer slecht voor de markt, zeker in deze tijd waarin doorontwikkelen zo belangrijk is.'


Grote uitdagingen

Er liggen dus grote uitdagingen voor de hele kunstgrasindustrie. Voor het bedrijf Domo Sports Grass zelf zijn die er in de nabije toekomst ook. Reinds: 'We zijn op de R&D-afdeling volop bezig met nieuwe ontwikkelingen, zoals een warmtewinningssysteem, een waterveld zonder water, alternatieve infillmaterialen voor voetbalvelden enzovoort. Voor Nederland ligt de focus op stabiliteit en op een aantal vlakken zien we nog ruimte om te groeien of uit te breiden.'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Meld je aan voor kennissessies over de noodzaak van een circulaire aanpak
dinsdag 21 januari 2025
t/m woensdag 22 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties op 20 maart 2025
donderdag 20 maart 2025
t/m donderdag 20 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER