'De Mercedes onder de belijningswagens' |
|
|
|
|
| 298 sec |
E-Marker favoriet bij belijningsspecialisten bij uitstek: de clubvrijwilligers
Je zou kunnen zeggen dat het belijningsmachineconcept van Expo-Line dat in augustus gelanceerd werd, in de vorm van een abonnement, laat zien hoezeer het bedrijf zichzelf opnieuw blijft uitvinden. Met dit concept, EX Evolution, richt Expo-Line-oprichter Raf Bogaerts zich op meerdere marktontwikkelingen: de inflatie (onder meer van invloed op de personeels- en transportkosten), het tekort aan vrijwilligers, de digitalisering en duurzaamheid.
Terreinmeester Verwegen van Udi '19: 'Onze vrijwilligers Ad Ditvorst en André van der Burgt zeiden direct: 'Dit is de Mercedes onder de belijningswagens.' |
EX Evolution, ook wel EX-concept genoemd, is een abonnement voor veldbelijning. Voor een vast maandbedrag van 75 euro zit daar alles in. Ten eerste het gebruik van de roestvrijstalen belijningsmachine, de E-Marker, die gebaseerd is op de Supermatic GM10-belijner en nieuw 3500 euro kost. Daar hoort de volledige service bij van het verzenden en repareren van E-boxen bij mankementen aan de belijningsmachine. Verder het gebruik van de app, toegang tot het E- clubsnetwerk, de membraanpomp, de verzegelde accu en de reserve-onderdelen van de machine, die zijn verdeeld over twee met snelkoppelingen geplaatste E-boxen, die los van elkaar uitgenomen kunnen worden als er iets niet goed werkt. Een derde E-box is de reserveonderdelenbox. De klant kan een defecte E-box per koerier opsturen naar Expo-Line, waarna er linea recta een werkende E-box wordt teruggezonden. Wanneer er iets niet werkt, heeft de club de volgende dag dus een nieuwe E-box en draait de machine weer.
Animo
'EX Evolution behelst volledige service, zodat verenigingen geen bijkomende kosten hebben. Bij problemen hoeft er geen monteur langs te komen. Met een machine van de hoogste kwaliteit en met de E-boxen wordt het de vrijwilligers zo makkelijk mogelijk gemaakt', zegt Bogaerts. 'In vier maanden tijd hebben zich in Nederland en België al 45 klanten aangesloten bij het concept. Over dat aantal zijn we zeer tevreden, zeker omdat het concept in augustus is gelanceerd en het seizoen pas in september is gestart.'
|
'In vier maanden tijd hebben zich 45 klanten bij het EX-Evolution-concept aangesloten'
| |
|
RKSV Udi'19
RKSV Udi'19 draait nu drie maanden met de E-Marker en het EX-Evolution-concept. Terreinmeester Willy Verwegen, die een team van 25 vrijwilligers aanstuurt voor het dagelijks onderhoud op en rondom vijf natuurgrasvelden en twee kunstgrasvelden, laat weten: 'Toen Expo-Line de E-Marker hier demonstreerde, hebben onze vrijwilligers Ad Ditvorst en André van der Burgt er het hoofdveld mee belijnd. Hun reactie: "Dit is de Mercedes onder de belijningswagens." Nadat we de E-marker geleverd hadden gekregen, is Expo-Line nog een keer langs geweest om te laten zien hoe je er het effectiefste mee kunt werken.'
Met de E-Marker kunnen de vrijwilligers de velden in anderhalf tot twee uur tijd belijnen. 'Voordat we klant werden bij Expo-Line, kostte dat de hele vrijdag. We hadden toen nog zes natuurgrasvelden en belijnden elke week. Maar die tijd is voorbij', aldus Verwegen. 'Expo-Line heeft ons altijd producten van goede kwaliteit geleverd, maar deze machine rijdt het soepelst. Hij rijdt op stroom, zet de lijnen goed op het veld en je wordt zelf niet vies omdat je naast de machine loopt. We belijnen het veld bij droog weer en als het daarna niet regent, blijven ze er twee tot drie weken op staan. Dan zijn ze niet meer heel dik, maar nog zichtbaar genoeg om er weer overheen te kunnen kalken.' De Udense voetbalvereniging is al meer dan twintig jaar klant bij Expo-Line. 'Het valt ons op dat ze altijd bezig zijn met ontwikkeling, product- en serviceverbetering. Als er iets tegenzit, gaan ze niet bij de pakken neerzitten. En hun service was al deze jaren van een stabiel hoog niveau. Bij problemen hoeven we maar te bellen en er is binnen 24 uur een oplossing. Dat is altijd zo geweest. We zien dit concept als een nieuwe vorm van service: alles is geregeld voor 75 euro per maand', zegt Verwegen. 'Volgens de vrijwilligers wijst alles zich vanzelf bij het uitnemen en terugplaatsen van de E-boxen. Expo-Line heeft duidelijk uitgelegd hoe we de E-boxen kunnen opsturen als er iets mis is, maar dat is nog niet nodig geweest.' De Udense voetbalvereniging is weliswaar klant van het eerste uur, maar heeft af en toe ook andere leveranciers geprobeerd. 'Dit jaar hebben we nog een belijningsverf uitgetest die volgens een club uit de regio de beste zou zijn, maar hij kan niet tippen aan de High Performance-verf van Expo-Line. Toen we de E-Marker hadden gekregen, hebben we dan ook gezegd: goed is goed. Uiteraard blijven er altijd kapers op de kust, maar jullie mogen in het vakblad zetten dat ze ons niet meer hoeven te bellen, want we zijn meer dan content.'
|
'We hebben door de jaren heen ook andere leveranciers geprobeerd, maar Expo-Line levert gewoon het beste'
| |
|
Diamant-Groep Groen Xtra
De sociale leerwerkplaats Diamant-Groep Groen Xtra onderhoudt de sportvelden van Goirle en Riel. Rob Vinken, uitvoerder en ploegbegeleider: 'We hebben de E-Marker van het EX-Evolution-concept pas enkele maanden en gebruiken hem naast onze oude belijningsmachine. Volgend jaar gaan we er vol mee aan de slag. We zien al wel dat de E-Marker zuiniger is met kalk en minder vaak bijgevuld hoeft te worden dan de oude belijningsmachine. Ook heeft de ploeg die ermee werkt er profijt van dat de E-Marker comfortabeler loopt door de bredere wielbasis.'
| Rob Vinken, Diamant-Groep |
|
|
RKSV Neo
Frans ten Tusscher is materialen- en accommodatiebeheerder bij RKSV Neo in Borne. Hij is ook erelid van deze club, waar profvoetballer Wout Weghorst tot en met zijn achttiende speelde. Ten Tusscher: 'De E-Marker is stabieler dan welke andere belijningsmachine ook. Dat komt door de vier wielen, waarvan twee grote achterwielen. Hierdoor kunnen onze vrijwilligers er makkelijker cirkels mee draaien. We vinden het ook prettig dat de kannen belijningsverf rechtstreeks op de E-Marker geplaatst kunnen worden, dat er keuze is uit meerdere spuitopeningen en dat de schoonmaakprocedure van de machine sterk is vereenvoudigd.' De vrijwilligers zien ook nog enkele verbeterpunten: 'De bedieningsknoppen van de visuele indicatie zijn zeer gevoelig, waardoor je niet altijd in de gaten hebt dat ze aanstaan.' Bogaerts reageert: 'Daar zijn we mee aan de slag. We kijken of we een melding kunnen geven in de app op de smartphone, naast het ledlampje dat aangeeft dat de schakelaar geactiveerd is.' Het verzoek van RKSV Neo om te zorgen voor afscherming van het accudeel heeft Expo-Line aan de ontwikkelaars voorgelegd. 'We onderzoeken of we als optie de accubox onder een soort afdakje kunnen plaatsen, zodat hij beschermd is bij morsen', zegt Bogaerts. 'Maar technisch gezien heeft het ontbreken van afscherming geen nadelige gevolgen, aangezien de boxen hermetisch zijn afgesloten.' Ten Tusscher: 'We hebben ook de door Expo-Line ter beschikking gestelde Briljant-verf getest, maar zagen op het eerste gezicht weinig verschil.' Dat kan kloppen, volgens Bogaerts: 'Het verschil tussen beide verven is niet meteen optisch waar te nemen, want ze hebben dezelfde krachtige witheid. Het verschil zit hem meer in de hechting bij vochtige omstandigheden. De Briljant-verf is dus sneller droog en ook slijtvaster.'
| Frans ten Tusscher, RKSV Neo, Borne |
|
|
E-ambassadors
Expo-Line wil in de toekomst een samenwerkingsverband opzetten met sportverenigingen, waarbij die een vergoeding ontvangen als ze dienstdoen als voorraadpunt binnen het EX-Evolution-concept. Ze worden dan omgedoopt tot 'E-ambassador'. Expo-Line streeft naar een hecht netwerk van inzamelings- en afhaalpunten, zodat klanten maximaal een half uurtje hoeven te rijden voor een nieuwe E-box. 'We zijn al in gesprek met verenigingen over het E-ambassador-netwerk', zegt Bogaerts. 'UDI'19 is een ambassadeursclub. In de praktijk gebruiken we die locatie nog niet daadwerkelijk als opslag- en afhaallocatie, omdat er nog geen vraag naar is.' Verwegen: 'We hopen dat andere clubs in de regio ook enthousiast worden over het EX Evolution-concept. Als we allemaal belijnen met dezelfde materialen en verf, kan onze club er als voorraadpunt voor zorgen dat we ook in het weekend altijd de beschikking hebben over nieuwe E-boxen bij storingsmeldingen.' Doordat er nog weinig storingsmeldingen zijn, kan Expo-Line deze nog op afstand afhandelen. De klant stuurt de defecte E-box per koerier naar het bedrijf en krijgt ook per koerier een nieuwe bezorgd. Bogaerts: 'De praktijk moet uitwijzen hoe het EX-concept zich ontwikkelt in Nederland en België. Zo hangt het opzetten van een netwerk af van het aantal defecten. Op dit moment, vierenhalve maand na de lancering en eerste levering van de E-Marker bij verenigingen, hebben wij nog geen meldingen van defecten binnen gekregen. Wel een aantal gebruikersfoutjes, maar die zijn telefonisch opgelost. Dat er weinig mankementen zijn, hadden we ook wel verwacht; we hebben veel vertrouwen in de gebruikte componenten. Het opzetten van een netwerk hangt ook af van de regio's waar in de toekomst het vaakst defecten optreden. Als EX Evolution het meest toegepast zou worden in Noord-Nederland en daar dus ook meer storingsmeldingen zijn dan in Zuid-Nederland, dan moeten we in het noorden bouwen aan een E-ambassadorsnetwerk. En andersom als in Zuid-Nederland de meeste animo is.' De stad Antwerpen krijgt wel een eigen opslaglocatie voor het EX Evolution-concept, waarmee Expo-Line 24-7 service levert zonder feitelijk aanwezig te zijn. 'De stad heeft tien accommodaties, waar naar verwachting tien E-Markers naartoe gaan. Dan is het de moeite waard om een centrale opslaglocatie op te zetten met een vaste voorraad E-boxen. Hierdoor hebben deze clubs altijd, ook in het weekend, toegang tot nieuwe E-boxen. De week erna wisselen wij de oude boxen om voor nieuwe.'
| Raf Bogaerts, Expo-Line |
|
|
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|
|
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
|
|
|
|