Ledspecialist met oog voor maatschappelijk belang van sportclubs |
|
|
|
|
| 176 sec |
De afgelopen zes jaar hebben ruim 600 sportaccommodaties hun traditionele verlichting door Sportverlichting.com laten vervangen voor ledverlichting. Hiermee hebben ze gezamenlijk ruim tien miljoen euro bespaard, zo is te lezen op de website van dit bedrijf. 'Ik gebruik verduurzaming om clubs financieel gezond te maken', zegt directeur Martin Bolderman.
Martin Bolderman bij de start van #ADOgroen |
Hij kent als geen ander het belang van sportverenigingen en weet hoe belangrijk het is dat ze toekomstbestendig worden en hun voortbestaan veiligstellen. 'De sportclub is een ontmoetingsplaats en voor mij een belangrijk deel van mijn leven', zegt hij. Niet alleen tennissen er veel familieleden en vrienden bij zijn tennisclub, hij kwam er ook op het idee om zijn bedrijf op te richten. In het streven om de vaste lasten omlaag te brengen, bleek uit Boldermans analyse dat de buitenverlichting voor een groot deel bijdroeg aan de hoogte van de energierekening. Ledverlichting bleek de oplossing te zijn om die rekening omlaag te brengen. Bolderman richtte vervolgens zelf een bedrijf op om dit te realiseren. Een drukbezochte informatieavond over het resultaat was in feite de start van het succes van zijn bedrijf.
Ambities
Nu groeit Sportverlichting met ongeveer 40 procent per jaar. Bolderman: 'De groei is hard gegaan, maar wij kunnen het wel bijhouden, mede door slimme samenwerkingen aan te gaan.' Zo worden er zzp'ers ingehuurd voor het grondwerk bij de verlichtingsmasten. De eigen monteurs doen het werk boven in de masten. 'Wij kunnen zeker nog wel monteurs gebruiken en die zoeken we dan ook. Zo heb ik ruim dertig sollicitanten na een recente werving.' Deze nieuwe aanwas is nodig, want de ambities van Sportverlichting.com reiken verder dan Nederland. 'Van alle sportaccommodaties is inmiddels 65 procent van led voorzien. Binnen een paar jaar treedt dan toch een soort verzadiging op, al zullen nieuwe technologieën en nieuwbouw voor werk blijven zorgen. Ik wil mijn onderneming echter blijvend laten groeien en daarom kijken wij ook naar het buitenland.'
Duitsland
Het bedrijf heeft inmiddels al projecten gedaan in Zuidoost-Azië, België en Duitsland. Recent is zelfs Sportbeleuchtung Deutschland GmbH opgericht om de markt van de oosterburen te bedienen. 'Ik heb ook een Duitse aangenomen die vereniging en gemeenten bezoekt en nu al de ene na de andere opdracht binnenhaalt. Wij worden daarnaast vaak uitgenodigd door Duitse overheden om uit te leggen hoe het hier in Nederland georganiseerd is, met name op subsidiegebied. Zij willen dan bijvoorbeeld advies over de hoogte van subsidies.'
Beste op ledgebied
Zo is Sportverlichting.com niet alleen bezig met de verkoop en installatie van ledverlichting, maar ook met kennisdeling over verduurzaming en de financiering daarvan. Het aanbrengen van ledverlichting is slechts één maatregel om sportaccommodaties te verduurzamen. Bolderman heeft er wel over nagedacht om te verbreden met bijvoorbeeld zonnepanelen, maar uiteindelijk besloten om te focussen op ledverlichting. 'Ik heb ervoor gekozen om dat stukje van de taart te pakken, maar dan wel met het idee om ook de beste te worden op ledgebied.' Deze focus is tot nu toe succesvol. De groei is nog niet voorbij en de expansie naar het buitenland net begonnen. 'Dankzij onze specialisatie zijn wij ook geen bedreiging voor andere verduurzamers. We lopen elkaar niet voor de voeten, maar kunnen samenwerken aan toekomstbestendige sportaccommodaties.'
| Martin Bolderman en Natascha van Grinsven-Admiraal op de hoogwerker bij Telstar |
|
|
Netwerk
Bolderman is altijd op zoek naar samenwerking en verbinding. Dat heeft inmiddels geresulteerd in een groot netwerk binnen de sportwereld. Zo is Sportverlichting.com officieel partner van de Keuken Kampioen Divisie. 'Ik heb al bij heel wat clubs om de tafel gezeten, zo ook bij Telstar', vertelt Bolderman. Drie jaar geleden heeft zijn bedrijf het hele stadion 'in de led gezet'. De toenmalige commercieel manager van deze club, Natascha van Grinsven-Admiraal, verruilde deze functie voor die van commercieel directeur bij ADO Den Haag. 'Zij weet hoe wij werken. Daarom ben ik uitgenodigd om ook dat stadion van led te voorzien. Over een aantal weken beginnen we daar met het plaatsen van ledverlichting. We hebben de installatie zo ingericht dat het heel eenvoudig is om de verlichting te upgraden naar een hoger UEFA-niveau, want achteraf aanpassen kan niet. Ons voorstel om nu al te anticiperen op de toekomst werd dus goed ontvangen', legt Bolderman uit.
Kennissessies
Dit contact heeft ook geleid tot deelname aan #ADOgroen, een project waarin sporten, bewegen en duurzaamheid naar de wijken gebracht worden. Het past helemaal bij de bedrijfsfilosofie van Bolderman, waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen ook een plaats heeft. Bolderman: 'De commercieel directeur weet ook dat wij geen traditionele aannemer zijn, maar een jong en dynamisch bedrijf dat de power heeft om zaken te activeren.' De officiële start van dit project was eind oktober en partners kunnen zich nu aansluiten. Komend jaar volgen diverse kennissessies, waarin Sportverlichting.com amateurvoetbalclubs zal informeren over de voordelen van ledverlichting. 'Daarnaast gaan wij zelf een event in het stadion organiseren, waarvoor alle sportclubs in deze regio uitgenodigd worden', zo blikt Bolderman vooruit.
Financiering
Hij zal dan onder andere uitleggen dat zijn bedrijf kan helpen bij de financiering en dat er lokale en landelijke subsidies beschikbaar zijn. 'De netto-investering is dan helemaal niet zo hoog', concludeert hij. 'Bovendien is het natuurlijk megagoed nieuws dat de BOSA-subsidie verhoogd is naar maximaal 40 procent. Nog beter is het dat de regeling ook verlengd is.' Die verlenging is inderdaad belangrijk om de drempel om te verduurzamen laag te houden. Sportverlichting.com zal ook na de komende jaarwisseling en in de toekomst clubs graag letterlijk en figuurlijk blijven verlichten.
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|