Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Campagne De Energietrainer vestigt aandacht op energiebesparing

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wijnand Meijboom, maandag 12 december 2022
128 sec


Clubs maken kans op gratis warmtepomp

Op de dit najaar gehouden Nationale Sport Vakbeurs liep ook acteur John Williams rond. Hij is het boegbeeld van de KNVB-campagne De Energietrainer. Deze campagne moet clubs op weg helpen om nog meer energie te besparen.

John Williams is het boegbeeld van de campagne.
John Williams is het boegbeeld van de campagne.

'Met de huidige hoge energieprijzen is besparen en verduurzamen actueler dan ooit', zegt Tim Hofman, programmamanager duurzaamheid bij de nationale voetbalbond. De nieuwe campagne is onderdeel van De Groene Club, een KNVB-initiatief om clubs bij te staan om te verduurzamen. Nu de aftrap is geweest, kunnen clubs gebruikmaken van het advies van Mitsubishi Electric/Alklima. Dit bedrijf beschikt over veel kennis op het gebied van warmtepompen en heeft een driejarige partnerovereenkomst getekend met De Groene Club.

Lokale installateurs

Hofman: 'Mitsubishi Electric/Alklima is al 25 jaar expert in warmtepompen en gaat clubs nu ondersteunen met advies op maat. In de nieuwe campagne stelt de onderneming haar expertise beschikbaar.' Volgens de KNVB is 27 procent van de sportclubs al bezig om te onderzoeken hoe ze van het gas af kunnen. De Energietrainer is hierbij een handige steun in de rug. 'Alklima is een groothandel en verkoopt geen warmtepompen aan clubs, maar geeft advies. Het bedrijf werkt samen met lokale installateurs en monteurs, die vaak ook sponsor zijn van een sportclub.'


Pitchwedstrijd

Onderdeel van de campagne is een pitchwedstrijd, waarin twee clubs uiteindelijk een gratis warmtepomp kunnen winnen. Hofman: 'De club met het mooiste verhaal over de reden om van het gas af te willen, wordt uiteindelijk de winnaar.' De exacte invulling van de campagne voor de komende drie jaar moet nog deels ingevuld worden. 'Vaststaat in elk geval dat Williams nog vaker zal optreden op evenementen om aandacht te vragen voor verduurzaming', aldus Hofman.
Hoeveel clubs al een warmtepomp hebben, is niet duidelijk. Hofman weet wel dat er inmiddels bij tien tot vijftien clubs een warmtepomp geplaatst is in het kader van een renovatie. 'Niet alles wordt natuurlijk geregistreerd. Voor veel clubs geldt dat er nog een lange weg te gaan is voordat de plaatsing van een warmtepomp überhaupt zinvol is. Een zorgvuldige voorselectie helpt hierbij.'


Er zijn al grote stappen gezet, bijvoorbeeld door de installatie van zonnepanelen.
De Groene Club bestaat al sinds 2018. Met dit initiatief zijn de laatste jaren al grote stappen gezet, zoals de installatie van zonnepanelen en ledverlichting en isolatiemaatregelen. Een warmtepomp kan een volgende stap zijn; met de huidige gasprijzen kan die zich al binnen zeven jaar terugverdienen. Clubs die investeren in energiebesparende maatregelen, kunnen sowieso bij de overheid een beroep doen op dertig procent subsidie op deze investeringen.

'Ik denk wel dat wij met De Groene Club als een soort vliegwiel gewerkt hebben'

Hofman: 'De Groene Club startte met een pilot met dertig deelnemende verenigingen, in samenwerking met de hockeybond en tennisbond. Toen kregen wij al het signaal dat energiekosten een steeds zwaardere last voor verenigingen werden.' De pilot groeide uit tot een samenwerking met de provincies Zuid-Holland, Gelderland en Overijssel en 300 deelnemende clubs, waarbij elke provincie weer zijn eigen regeling had. 'Het was een succes en de Rijksoverheid kwam in 2019 met de BOSA-regeling. Ik denk wel dat wij met De Groene Club als een soort vliegwiel gewerkt hebben', zegt Hofman.

Partners

Om het werk van De Groene Club mogelijk te maken, wordt samengewerkt met partners. In het begin was dit Essent en nu is Mitsubishi Electric dus ingestapt. Hofman: 'Wij zijn altijd op zoek naar meer partners, want we willen het nog breder trekken in de toekomst. Te denken valt aan afval, mobiliteit en watermanagement.' De Groene Club is een initiatief van de KNVB, maar is niet alleen bedoeld voor voetbal. Veel andere sportbonden zijn ook bij De Groene Club betrokken. Hofman: 'Wij willen het liefst iedereen samenbrengen om te verduurzamen.'


Scorebord

Er zijn al 1921 verduurzamingstrajecten gestart via De Groene Club. Via een scorebord op de website wordt dit bijgehouden.
Cijfers scorebord van begin december:
Deelnemende clubs: 1.921
Kostenbesparing per jaar: 3.745.069 euro
Totale gasbesparing per jaar: 126.235 kuub
Totale elektrabesparing per jaar: 7.260.468 kWh
Totale investering: 10.975.269 euro

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Meld je aan voor kennissessies over de noodzaak van een circulaire aanpak
dinsdag 21 januari 2025
t/m woensdag 22 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties op 20 maart 2025
donderdag 20 maart 2025
t/m donderdag 20 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER