Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

PLANN Ingenieurs begeleidt bouw skateparken

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wijnand Meijboom, maandag 14 november 2022
222 sec


'Het mooie is dat je iets maakt waarmee jongeren blij zijn'

PLANN Ingenieurs heeft natuurlijk al veel processen begeleid om sportaccommodaties te realiseren, maar de begeleiding van de bouw van skateparken is relatief nieuw. Na de komst van projectleider Jan Baron zijn er inmiddels twee projecten afgerond: één in Ommen en één in Bedum. Volgend jaar volgt volgens planning een derde skatebaan in Hardenberg.

Werk in uitvoering
Werk in uitvoering

'Het leuke is dat je met veel disciplines te maken hebt om op een kleine ruimte iets moois te realiseren. Dat maakt deze projecten uitdagend en interessant', vertelt Baron. Wat deze projecten ook onderscheidt van bijvoorbeeld de aanleg van een regulier sportveld, is dat er vooral aan het begin van het proces veel direct contact is met de jongeren die de skatebaan gebruiken. 'Het is een enthousiast publiek; dat maakt deze processen heel dynamisch en interactief.'

Om een skatepark te bouwen dat zoveel mogelijk voldoet aan de wensen van de gebruikers, verzorgt PLANN Ingenieurs samen met het bedrijf SkateOn sessies waarin jongeren hun wensen kenbaar kunnen maken. In coronatijd gebeurde dit online, maar in Ommen was het in het theater. 'Het is soms wel heel dynamisch, maar het mooie is dat je uiteindelijk iets maakt waarmee de jongeren blij zijn. De kunst is om het zo te doen dat het haalbaar is binnen het budget en dat zoveel mogelijk gebruikers tevreden zijn. Je hebt namelijk niet alleen te maken met skaters, maar bijvoorbeeld ook met steppers en inliners. Niet elk element is voor elke discipline geschikt.'

Opening van de skatebaan in Bedum
Dronebeeld van de skatebaan in Bedum
Voor het ontwerpen van de skatebanen werkt PLANN Ingenieurs samen met het bedrijf SkateOn, de specialist op het gebied van skatebanen, volgens Baron. Het door dit bedrijf bedachte ontwerp wordt door de jongeren in een appgroep besproken en zo ontstaat uiteindelijk het definitieve ontwerp dat op de meeste bijval kan rekenen. Baron: 'Het mooie aan het bedrijf SkateOn is dat alle medewerkers ook zelf skater zijn, waardoor ze precies weten aan welke eisen de elementen moeten voldoen.' Directeur Damiaan Winkelman bevestigt dit: 'Als skaters weten wij hoe belangrijk de flow in een park is. Je moet erdoorheen kunnen gaan zonder op elkaar te botsen. Ook hebben wij oog voor een perfecte afwerking. Er mag geen millimeter hoogteverschil zijn.'

Voormalig schoolterrein

In Bedum is het nieuwe skatepark gerealiseerd op een voormalig schoolterrein. De school was verplaatst; zo kwam er ruimte voor een nieuw skatepark dat het oude park verving. 'Het vorige park bevond zich op een asfaltplaat. Nu is er een moderne en hoogwaardige baan van beton gerealiseerd.' Om inspiratie op te doen, zijn verschillende banen in Amsterdam bekeken door de gebruikers en de gemeente. Zo ontdekten zij welke elementen gewenst waren voor het Bedumer skatepark. SkateOn maakte het definitieve ontwerp en deed ook de uitvoering. Baron: 'Mijn taak is om het hele proces te begeleiden, vanaf de voorkant tot aan de oplevering. Het bouwrijp maken, de riolering, de afwatering, maar ook de inrichting van de openbare ruimte en aankleding met groen. Je moet er allemaal over nadenken. Ook de volgorde van de werkzaamheden is belangrijk, want als de baan er ligt, kun je er natuurlijk niet meer met zwaar materieel overheen rijden.'


Dynamische verlichting

Als losse opdracht binnen dit project werd door een aannemer een brug gebouwd om het skatepark te verbinden met een woonwijk. Een bijzonder element van de skatebaan in Bedum is de dynamische verlichting. Gebruikers kunnen die zelf inschakelen en de verlichting springt na een half uur weer op de dimstand. Bovendien zit er een tijdslot op, waardoor het inschakelen na 20.00 uur niet meer mogelijk is. 'Er is gekozen voor dit type verlichting in verband met de sociale veiligheid, maar je wilt natuurlijk ook geen overlast. Daarom is er een tijdslot aangebracht', verklaart Baron. PLANN Ingenieurs heeft namens de gemeente Het Hogeland een aannemer gecontracteerd voor het onderhoud en blijft hierdoor ook na de oplevering betrokken bij dit project.


Ommen

De baan in Bedum is al maanden in gebruik. Het project in Ommen werd in oktober opgeleverd. 'Bijzonder hierbij was dat een groep jongeren in actie was gekomen om een nieuwe baan te realiseren. Zij hadden al zelf offertes aangevraagd, nadat ze bij de gemeente budget hadden geregeld. Toen wij instapten, hielden we weer dezelfde sessies als in Bedum en uiteindelijk werd SkateOn gekozen om het ontwerp te maken.' Projectleider Baron nam weer de 'randzaken' voor zijn rekening en bracht alle belanghebbenden bij elkaar, waardoor SkateOn zich volledig kon focussen op de baan. 'Dat is het mooie aan onze samenwerking', stelt Baron.


In Ommen was aannemer Dura Vermeer al op dezelfde locatie bezig met een wegreconstructie. Er werd voor gekozen om in dezelfde periode met de bouw van het skatepark te starten, zodat deze aannemer ook de grond op het skatepark bouwrijp kon maken. In Ommen bestond de oude baan uit skate-elementen op een ondergrond van asfalt. De nieuwe is gebouwd van beton. 'Vanwege de gestegen prijs van beton moest er in het ontwerp wel iets aangepast worden, maar er is een heel fraaie baan gerealiseerd', zo blikt Baron terug. De baan in Ommen ligt naast het jongerencentrum. Dat betekent dat de jongerenwerkers goed zicht hebben op het gebruik van de baan en er ook nauw bij betrokken zijn. 'Mocht er bijvoorbeeld iets kapot zijn, dan zien zij dit direct en kunnen ze het melden bij de gemeente, die zelf het onderhoud regelt.'

Een beeld van de oude skatebaan in Ommen
De nieuwe baan in Ommen
Ontwerpen voor skatebanen worden vooraf gekeurd door het Keurmerkinstituut in Zoetermeer, dat ook buitenspeelplaatsen keurt. Na de realisatie volgt een keuring op locatie. Beide projecten die door PLANN Ingenieurs werden begeleid, werden in één keer goedgekeurd. Baron: 'Keuringen zijn belangrijk voor de veiligheid. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan de juiste afstand tussen de verschillende elementen.' Het hele proces van plan tot aanleg duurt wel een jaar. De daadwerkelijke bouw van een skatepark is een kwestie van zes tot acht weken. De realisatie van een nieuw skatepark kost al snel één tot anderhalve ton, exclusief de inrichting van de openbare ruimte.

Hardenberg

Ook in Hardenberg heeft een groep jongeren inmiddels bij de gemeente aan de bel getrokken en de wens geuit om het bestaande skatepark uit te breiden. PLANN Ingenieurs is ingehuurd voor de begeleiding; dat betekent een derde project waarin het adviesbureau kan samenwerken met SkateOn. Baron: 'De begeleiding van dergelijke projecten is natuurlijk geen hogere wiskunde voor ons, maar het is wel heel specifiek werk. Daarom is het mooi dat we zo goed kunnen samenwerken met SkateOn.'


In Hardenberg ligt al een betonnen baan waarvan een upgrade wenselijk is. Baron: 'We bevinden ons in de afrondende ontwerpfase. Het is de bedoeling dat er vijf elementen toegevoegd worden, waardoor de baan voor een grotere groep gebruikers geschikt wordt. De raad moet nog wel het budget beschikbaar stellen, maar ik verwacht dat we in 2023 aan de slag kunnen gaan.'

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Drie gratis masterclasses 'Grip op de Grasmat'
dinsdag 17 september 2024
t/m woensdag 2 oktober 2024
Expertdag Duurzaam Gras 2024
dinsdag 1 oktober 2024
Nationale Sportvakbeurs
woensdag 6 november 2024
Dertiende editie Nationale Sport Vakbeurs
woensdag 6 november 2024
t/m woensdag 6 november 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER