Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Belgische vrijwilligers aan de slag met belijningsproduct uit Nederlands Baarle-Nassau

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, woensdag 2 maart 2022
314 sec


Belijnen met kant-en-klare Selectline Ready Fit

Als de lijnen niet mooi en strak zijn, gaat het voetbalspel niet door. Wie zijn toch die vrijwillige lijnentrekkers die dit werk doen als er verder niemand op het sportcomplex is? Selectline, producent van belijningsproducten, attendeerde de redactie op de vrijwilligers/terreinknechten van het Belgische KFC Nijlen. We namen een kijkje op hun sportcomplex.

De gemotiveerde vrijwilligers van KFC Nijlen. Uiterst links staat Dimitri Daeseleire.
De gemotiveerde vrijwilligers van KFC Nijlen. Uiterst links staat Dimitri Daeseleire.

De thuisbasis van KFC Nijlen is sportcomplex Nilapark. Daar hebben 28 teams de beschikking over zes beloften van Royal Antwerp FC. Sportcomplex Nilapark, met alleen natuurgrasvelden, werd twee jaar geleden aangelegd op de schrale Kempische zandgrond. De waterdoorlatendheid van de sportbodem is zeer goed. Maar elke professional in onze branche merkt direct de zeer hoge bespelingsintensiteit op, ook al spelen de vele juniorenteams ('duiveltjes' noemen ze die in België, red.) op velden van 35 bij 25 vierkante meter. Er wordt dus veel gevergd van de vijf vrijwillige fieldmanagers als het gaat om onderhoud en planning. De verwachtingen van de 420 leden tellende voetbalvereniging zijn hoog. In de eerste week van december staan er op zaterdag bijvoorbeeld negen wedstrijden op het programma.

Dimitri Daeseleire, accountmanager van Selectline in België

Gezonde belangenverschillen

Drie van deze vijf vrijwillige fieldmanagers, Jan Storms, Roger Van Den Broek en Hugo Sluyts, spreek ik op een donderdagochtend in de voetbalkantine. Zij onderhouden de speel- en trainingsvelden, brengen ze voor gebruik in gereedheid en proberen ze in optimale conditie te brengen. En dat laatste is weleens lastig, vanwege de gezonde belangenverschillen tussen de vijf vrijwilligers en de verschillende gebruikers van de velden: club, coaches, spelers, scheidsrechters en trainers. De intensiteit waarmee de drie wedstrijdvelden, drie trainingsvelden en een tijdelijk trainingsveld gebruikt worden, is zeer hoog. Een prachtig veld dat bespeeld wordt onder slechte omstandigheden kan zomaar veranderen in een 'akker', zoals ze bij onze zuiderburen zeggen.


'Er wordt veel gevergd van de vijf vrijwillige fieldmanagers'

'Gisteravond nog veranderde zo'n biljartveld na een stortbui in een akker', zuchten de mannen berustend. Geld voor een kunstgrasveld dat de speeldruk enigszins kan verlagen, heeft de bloeiende club momenteel niet. Over het aantal kleedkamers hoeven ze niet te klagen: dat zijn er welgeteld twaalf. Ook deze worden dagelijks na de trainingen beurtelings door deze vijf vrijwilligers gepoetst. Over de hoeveelheid werk hoeven de onbezoldigde fieldmanagers niet te klagen: ze maaien en rollen de velden, maaien met de bosmaaier onder de omheiningen, bemesten, belijnen, zorgen voor onkruidbeheersing, hangen en verwijderen doelnetten en zetten de oefendoelen neer. Direct na afloop van de wedstrijden leggen de vijf vrijwilligers de plaggen terug. Hun aanwezigheid bij zaterdags- en zondagswedstrijden meegerekend, betekent dit dat de vijf pensionado's gemiddeld full time voor hun cluppie werken. En met veel passie! Op donderdag is het meestal alle hens aan dek, want ze willen de wedstrijdvelden voor het weekend in topconditie brengen.

Jan Storms, goed in het vertellen van anekdotes én specialist in lijnentrekken

Anekdotes

De ervaring bij KFC Nijlen is dat scheidsrechters zeer kritisch zijn op de bespeelbaarheid. Een leuke anekdote gaat over een scheidsrechter die met het reglement in de hand een veld dreigde af te keuren. De vrijwilligers hadden ten gerieve van de goalkeeper een korte witte lijn midden op de doellijn aangebracht. 'Meestal beschadigt een goalkeeper de zode even om zo het midden van het doel te markeren. We wilden hem helpen, ook uit eigen belang. Maar uiteindelijk moesten we de witte streep verwijderen met een borstel en water. Hierover stond inderdaad iets in het reglement', lacht Jan Storms. 'Het is me ook al eens overkomen dat een scheidsrechter op zijn strepen ging staan en het veld een uur voor aanvang van de wedstrijd nog een keer liet maaien. In mijn nette pak! Maar ze zijn soms ook kritisch op de belijning.' En laat dat nu juist de specialiteit van Storms zijn. Dat is ook reden dat hij de lijnen van het hoofdveld keurig wit houdt. Hij neemt de gelegenheid waar om te vertellen hoe ze bij aanvang van het seizoen steeds met lange koorden en markeringspunten en door voortdurend checken de lijnen weer aanbrengen. 'Met drie personen zijn we daarmee per speelveld circa drie uur bezig. Als het belijningsproduct eenmaal is aangebracht, volg je de daaropvolgende keer de lijn als deze nog zichtbaar is. We belijnen dan dus over de bestaande lijnen heen. In de zomer, als het gras snel groeit en we wekelijks driemaal moeten maaien, is na de tweede keer maaien die belijning bijna niet meer zichtbaar. Teveel product is dan al verdwenen. Als lijnentrekker heb je duidelijk te maken met de uitgroei. Ben je te laat, dan moet je alle lijnen met een koord opnieuw uitzetten en controleren, wat weer veel tijd kost. Ook de snelheid waarmee je rijdt als je het product aanbrengt, moet je als lijnentrekker goed aanvoelen. Een belijningsproduct moet je altijd aanbrengen op zo droog mogelijk gras. Dat geeft de beste hechting.'


Kleur en lichtinval

Storms vervolgt: 'De lichtinval bepaalt mede de zichtbaarheid, maar ook de kleur van de lijnen. Ook daarmee heb je als lijnentrekker te maken. Bij kunstlicht kan een witte lijn er opeens heel anders uitzien. Dat heeft te maken met de golflengte, de kleurtemperatuur van het licht in Kelvin. Scheidsrechters willen over de kleur van de lijnen nogal eens opmerkingen maken als ze die niet als wit ervaren.' Het belijnen en het gebruikte product daarvoor luisteren dus erg nauw. Dit is al eens eerder belicht in een artikel in magazine Fieldmanager >> link hier naar een eerder artikel hierover van Selectline maken. Voor het hoofdveld gebruikt Storms daarom momenteel Selectline Ready Fit, een Nederlands product. Selectline is gevestigd in de Nederlandse enclave Baarle-Nassau en produceert belijningsproducten voor de wereldmarkt. Storms is zeer content met dit product, zeker in combinatie met de Selectliner. Dit is de belijningskar die de producent hiervoor levert.


'Met één bus Selectline Ready Fit kan ik alle lijnen op drie velden trekken'

Het belijningsproduct is afgevuld in kunststof bussen van tien liter. Storms: 'Met één bus hiervan op de machine kan ik alle lijnen op drie velden trekken. We hebben ook een ander, goedkoper product. Dat wordt met honderden liters tegelijk afgeleverd.' We zijn inmiddels in de werkplaats aangekomen en staan bij een halfvol voorraadvat met een witte vloeistof. Collega-lijnentrekker Roger Van Den Broek zegt hierover: 'Dit product tap ik met een emmer uit het vat en giet ik door een trechter in de bijbehorende belijningskar; dat is niet die Selectliner. Ik moet dus steeds terug naar de loods om mijn machine bij te vullen, om de vijftien liter, ongeveer. En ik gebruik per veld ook nog eens een veel grotere hoeveelheid belijningsproduct dan Jan Storms gebruikt voor het hoofdveld.' Beide producten worden bij kamertemperatuur opgeslagen. Volgens Storm is het noodzakelijk om eventuele ontmenging in het grote voorraadvat goed in de gaten te houden. Aan de bussen van Selectline heeft hij veel minder werk: 'Een keer flink schudden voordat ik ze op de belijningskar zet.'

Storms kan drie velden belijnen met slechts één bus.

Belijnen in de praktijk

We staan inmiddels op het hoofdveld van KFC Nijlen. Op Storms' belijningskar staan nu twee bussen: één gevuld met het Selectline-belijningsproduct en één met schoon water. Storms plaatst de dunne aanzuigslang vanuit de watercontainer in de andere container en licht toe: 'Dat water is bestemd om het inwendige van het spuitmechanisme na gebruik te reinigen. Mijn ervaring is dat het sproeikopje veel minder vaak verstopt raakt dan bij onze andere machine met dat andere product. Daarnaast is Selectline Ready Fit na het aanbrengen beter bestand tegen een regenbui, mits je het aanbrengt op droog gras. Mijn ervaring leert dat het beter is geen lijnen te trekken op een bedauwd veld. Een belijningsproduct moet twee tot drie uur na het aanbrengen droog zijn. De drogingstijd van het Selectline-product is vrij kort. Het maakt namelijk een groot verschil of je drie of vijftien liter gebruikt voor één veld.'


'Mijn ervaring is dat het sproeikopje veel minder vaak verstopt raakt'

Storms roemt de constante druk die de elektrisch aangedreven pomp opbouwt om het product via het spuitkopje, zoals hij dat noemt, tussen de schijven te spuiten. Met één druk op de knop komt meteen het witte product op het veld. Puur op zicht - waarbij hij de circa 10 cm brede lijn tussen zijn voeten houdt - en met vaste hand stuurt Storms de machine langs de iets vervaagde doellijncirkel. De lijn wordt weer mooi strak en wit: 'Dankzij de constante druk hoef ik alleen maar langzamer of sneller te lopen om meer of minder product op de lijnen aan te brengen', aldus Storms.

Goede sfeer

De sfeer bij het interview is zeer gemoedelijk en representatief voor de club, aldus Storms. Tijdens het bezoek meldt ook Dimitri Daeseleire zich, de accountmanager van Selectline voor België. Hij is het aanspreekpunt voor de fieldmanagers, of groundsmen, zoals onze zuiderburen hen noemen. Daeseleire is ook de contactpersoon voor de mannen aan tafel en spreekt hun taal. Gaande het gesprek wordt duidelijk dat het gebruik van Selectline Ready Fit en de relatie met Daeseleire in goede aarde vallen. Daeseleire verduidelijkt dat Selectline als producent zowel de R&D als de productie en de kwaliteitscontrole van de belijningsproducten zelf in huis heeft. De distributie van de producten is echter uitbesteed. In Nederland en België gaat dat via de dealers Scheepers Sport, Amo Sport, Rofraline en Supaturf: 'Ik ondersteun deze dealers, maar in België kunnen gemeenten en clubs ook rechtstreeks bij mij terecht voor persoonlijke service en advies. We zijn sterk aan het groeien op de Europese markt. Daarbij kennen we aan de persoonlijke relatie met onze partners een sleutelpositie toe. Wij zien belijners, groundsmen en terreinknechten als enorm belangrijke mensen binnen clubs; zij zorgen er elke week weer voor dat iedereen kan spelen!'


LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
GREEN OUTLET
Iedereen kan gratis kleine advertenties plaatsen via zijn eigen account.
AGENDA
Verdiep jouw kennis met cursus grasveldkunde
dinsdag 21 januari 2025
t/m dinsdag 21 januari 2025
Meld je aan voor kennissessies over de noodzaak van een circulaire aanpak
dinsdag 21 januari 2025
t/m woensdag 22 januari 2025
Cursus duurzaam onderhoud grassportvelden
donderdag 23 januari 2025
t/m donderdag 23 januari 2025
Jaarcongres brancheorganisatie BSNC
dinsdag 28 januari 2025
t/m dinsdag 28 januari 2025
Vakbeurs Sportaccommodaties op 20 maart 2025
donderdag 20 maart 2025
t/m donderdag 20 maart 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER