Broer de Boer, foto: Natuurmonumenten,
woensdag 1 januari 2025 |
|
| 114 sec |
utility task vehicle als werkvoertuig voor ruw terrein
Ben je op zoek naar een robuust elektrisch voertuig met een cabine en een laadbak? Dan biedt de Corvus Terrain EX4 uitkomst. Gebruikers noemen het een ideale machine voor moeilijk toegankelijke terreinen, zodra je de gebaande paden verlaat.
De Corvus DX4. De elektrische versie hiervan heeft een witgrijze tint. |
Met een accupakket van 15 kWh brengt de Corvus EX4 je off the road maar liefst 100 km ver. Zelfs zwaar werk schuwt deze 897 kg wegende machine niet, volgens de producent. In extreem zware omstandigheden kun je rijdend in de laagste versnelling een rode knop op het dashboard activeren. Dat verzekert je van een actieradius van 75 km op één lading. Heuvelafwaarts is het voertuig begrensd op 45 km/uur en laadt hij regeneratief de accu's weer op. De aandrijflijn is trouwens bij alle Corvus-voertuigen aan de onderkant beschermd door een stevige plaat. Bodemcontact van de draaiende delen is dus uitgesloten. Lang gras kan zich gewoonweg niet rondom de draaiende assen wikkelen.
Licht en luxe
Jeroen van de Ven van importeur Intrak zegt over de Corvus EX4: 'Het zijn relatief lichte en luxe terreinvoertuigen met 4WD. Daarbij kun je de voorwielaandrijving in- en uitschakelen. De achteras heeft een elektrisch sperdifferentieel. Deze Corvus heeft met 309 mm een veel hogere bodemvrijheid dan veel andere elektrische voertuigen. Dankzij het lage gewicht functioneert hij uitstekend op losse zandgronden, waarin je soms heel diep kunt komen vast te zitten. Hoe vaak komt het niet voor dat je op moeilijk toegankelijke terreinen de paden moet verlaten, als je ergens bent voor werkzaamheden, monitoringsdoeleinden of zoekacties? Zeker als je ook nog een aanhanger aan de trekhaak moet meenemen. Omwille van de bodem, flora en fauna wil je bij voorkeur een licht voertuig dat stil en emissieloos is. Dan kom je automatisch terecht bij een elektrisch terreinvoertuig.'
Hindernissen
Van de Ven vervolgt: 'Het is altijd lastig om een heuvel op te komen als je vrijwilligers en materialen naar een werklocatie moet brengen. Onze Corvus EX4 heeft hiermee geen enkele moeite. Dat is hier te danken aan de overbrenging. De elektrische energie wordt namelijk direct omgezet in de aandrijving van de wielen. Ook de wielophanging en de grote bodemvrijheid zorgen ervoor dat hij dit soort hindernissen gemakkelijk kan nemen, uiteraard mede dankzij de 4WD. De optionele bullbars zijn geen overbodige luxe als je dit soort terreinen in gaat. Je raakt onderweg nogal eens een dikke tak of een boomstronk op die ongebaande wegen. De bullbar beschermt dan in ieder geval de plastic onderdelen aan de voorzijde van het voertuig. En hij dient nog een doel: met de bullbar is onze Corvus EX4 ook voorbereid op de montage van een elektrische lier.'
| De vier veren van de Corvus EX4 kunnen worden aangepast aan het terrein. |
|
|
Waar kun je deze Corvus EX4 verder voor gebruiken op ruw terrein? Van de Ven legt uit: 'Denk aan knip- en zaagwerkzaamheden, het verwijderen van bomen, struiken en opslag. Je ziet vaak dat allerhande invasieve exoten zich ontwikkelen in een pioniersvegetatie, en niet alleen op gemakkelijk bereikbare plaatsen. Met de Corvus EX4 kun je compleet met aanhanger het terrein op gaan. Daarbij is er plaats voor twee inzittenden. Het voertuig beschikt over twee luxe zitplaatsen met (optioneel) complete deuren en raampjes, die je ook kunt openen. In de laadbak van de Corvus kunnen handgereedschappen als kettingzagen en bosmaaiers worden vervoerd. Intrak kan dit voertuig naar wens ook uitrusten met loofhekken, en als optie kun je de laadbak mechanisch laten kippen. De maximale treklast van het voertuig bedraagt 755 kg; in de laadbak kan een last tot 620 kg worden vervoerd.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|