Eerste 100 procent elektrische truck-gemonteerde veegwagen V65e |
|
|
|
Karlijn Klei,
woensdag 24 maart 2021 |
 |
| 74 sec |
Eind april ontvangt buitenruimtespecialist Van Doorn uit Geldermalsen uit handen van leverancier Terberg Matec Nederland een V65e: een volledig elektrische truck-gemonteerde veegwagen met een inhoud van 6,5 m3. De veegwagen werd gebouwd bij Bucher Municipal in het Engelse Dorking.
Naast deze traditionele veegwagen gebruikt Van Doorn straks ook de elektrische V65e veegwagen. Foto: Van Doorn |
De V65e is de eerste 100 procent elektrische truck-gemonteerde veegwagen die seriematig wordt geproduceerd. Dankzij het volledig nieuwe en gepatenteerde Smooth Flow-zuigsysteem van Johnston is het zuigvermogen van deze machine verbeterd en het energieverbruik verlaagd.
Stil en uitstootvrij vegen
Barend van Doorn, mede-eigenaar van Van Doorn: 'De V65e is daarmee dé oplossing voor emissievrij vegen in combinatie met een groter rijbereik, gebruiksgemak en lage operationele kosten. In oktober 2020 hebben wij de demoveegwagen getest en ingezet bij onze werkzaamheden, onder andere in de gemeentelijke reiniging. De machine is inzetbaar voor straatvuil en borstelvuil, maar ook voor het zwaardere werk, zoals vegen achter een asfaltfrees in reparatievakken. Daarbij is de V65e even krachtig als een diesel.'
|
'V65e is even krachtig als een diesel'
| |
|
Op een volle accu is de veegwagen een hele werkdag uur inzetbaar. Daarna kost het ongeveer zes uur om de accu weer op te laden. Van Doorn: 'De V65e heeft geen uitstoot en is fluisterstil. Dat maakt onze nieuwe krachtpatser ook geschikt voor vegen binnen de bebouwde kom. Met een actieradius van 200 km op een enkele lading betekent dat dat de V65e minder dan 1 kWh per kilometer verbruikt. Een vergelijkbare diesel-aangedreven veegwagen verbruikt, inclusief aan- en afvoer, circa 150 liter brandstof per dag. Met deze elektrische veegwagen besparen we op jaarbasis (200 werkdagen) dus al ruim 97 ton CO₂ en 25.000 liter diesel, oftewel 485 kilogram CO₂ per dag en 12-15 liter diesel per uur. Kortom: de V65e is niet alleen de duurzaamste oplossing, maar biedt ook de hoogste kwaliteit en betrouwbaarheid.'
Rendement
Met de aanschaf van de V65e is Van Doorn het eerste bedrijf in Nederland met een elektrische veegwagen van dit formaat - een forse investering. Naar eigen zeggen is de elektrische veegwagen ruim tweemaal zo duur als eenzelfde veegwagen op fossiele brandstof. Toch verwacht het bedrijf wel rendement te kunnen behalen uit deze V65e: 'In bijna alle tenders krijg je tegenwoordig korting als je voldoet aan de duurzaamheidseisen.'
|
'Flinke investering zal zich zonder twijfel terugbetalen'
| |
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|