Archief Agenda Contact Disclaimer Adverteren Abonneren
Nieuws Blog Projecten Green-Industry-Profile
Greenkeeper
Boomzorg
Boom In Business
De Hovenier
Sportsturf
Stad + Groen

'Ons doel is meer niche-oplossingen te bieden voor uitdagingen in de industrie'

dinsdag 12 december 2017

Bryn Lee
CCGrass heeft Bryn Lee aangetrokken als CEO voor zijn Europese activiteiten. Lee is een oude rot in de kunstgrasindustrie, met managementervaring bij onder meer TigerTurf en Bonar Yarns. Fieldmanager sprak met hem over de plannen en ambities die CCGrass heeft voor Europa.

Voor velen is CCGrass relatief onbekend. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de heersende argwaan jegens alles wat uit China komt. Het land wordt vaak in verband gebracht met producten van plastic; voor velen staat dat synoniem aan 'slechte kwaliteit' en 'slechte service'. Toch is dat beeld vertekend. In 2011 werd CCGrass door AMI Research erkend als grootste producent van kunstgras ter wereld. Ook in de editie uit 2016 van het AMI Research Report staat CCGrass bovenaan. Sinds de oprichting in 2002 heeft de kunstgrasfabrikant meer dan 100.000.000 m2 kunstgras gelegd in meer dan tien landen. Het bedrijf is vooral toonaangevend in kunstgras voor landscaping. Eén van zijn grootste klanten is de internationale warenhuisketen Walmart.

Daarnaast is CCGrass ook sterk betrokken bij de markt voor kunstgras voor sport. Het bedrijf is één van de slechts zes Fifa Preferred Producers en tevens het enige Aziatische bedrijf dat zich zo mag noemen, én het enige Aziatische bedrijf dat door FIH gecertificeerd is. De kwaliteit van zijn producten wordt voortdurend getest en geverifieerd door testinstituten zoals Sports Labs, Labosport, Kiwa Isa-Sport en SGS (Intron), en erkend door de verschillende sportautoriteiten zoals Fifa en FIH. Investeren in een kunstgrassportveld van CCGrass lijkt dus een veilige beslissing. De vraag is: waar kan men daarvoor terecht?

Je hebt bijna dertig jaar ervaring in de kunstgrasindustrie en hebt onder andere gewerkt voor bedrijven als de SIS Group, TigerTurf, Desso en Bonar Yarns. Wat deed je besluiten om bij CCGrass aan de slag te gaan?

Bryn Lee: 'In 2010 bezocht ik hun fabriek in China; daarbij heb ik de eigenaren en het personeel ontmoet. Ik was erg onder indruk van wat ik zag. De Chinezen zijn erg toegewijd en gedreven. Ze willen dingen graag bijzonder goed doen. Dat deed me besluiten om als consultant voor hen aan de slag te gaan. De commerciële kennis die ik heb en de ruime ervaring in de sportwereld zullen me helpen om die typisch Chinese drive, efficiëntie, organisatie en teamspirit in Europa te evenaren en beschikbaar te maken voor het grote publiek.'

Je LinkedIn-profiel en de media-aankondiging van CCGrass maken ons nieuwsgierig. Ontsteek het vuurwerk: welke knaller mogen we verwachten?

'Vanaf eind 2017 heeft CCGrass een eigen Europese vestiging. Zo kunnen we onze huidige klanten beter ondersteunen en ons marktaandeel in Europa verder vergroten. De documenten voor de nieuwe vestiging zijn al ondertekend door het management en de nieuwe naam is al vastgelegd. In Europa heten we straks Altime Sports & Leisure GmbH. Voor CCGrass is het een belangrijke stap vooruit om een betere band met de Europese klanten te krijgen. Maar het is ook een logische stap, omdat CCGrass graag dichter bij zijn belangrijkste markt wil zitten. Dat Altime Sports & Leisure GmbH straks gevestigd zal zijn in Frankfurt, lag voor de hand. De luchthaven van Frankfurt is, na Schiphol, de tweede grootste van Europa. Dagelijks vertrekken er rechtstreekse vluchten naar Jiangsu in China, waar onze productielocatie is. We gaan alleen CCGrass-producten verkopen. Ik ben aangesteld als de CEO en we zijn nu bezig verkopers en kantoormedewerkers aan te trekken.'

Wat betekent dat voor jullie productie en ondersteuning?

Onze productie blijft in China. CCGrass heeft daar twee moderne fabrieken van in totaal 500.000 m2. CCGrass heeft daar meer machines staan dan enige andere fabrikant in de kunstgrasindustrie. De meeste machines komen oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en Europa. Ook liggen we op schema met onze plannen voor een derde fabriek. Als alles goed gaat, gaat die vanaf 2019 produceren. Ons kantoor in Frankfurt is alleen een verkoop- en ondersteuningskantoor. Duitsland is een belangrijke markt voor ons en we willen ons marktaandeel daar zeker gaan uitbreiden. Vanuit Frankfurt kun je echter ook snel op andere Europese locaties zijn. Het feit dat onze productie plaatsvindt in China heeft geen invloed op onze leversnelheid. We beschikken over voldoende productiecapaciteit en ons Chinese personeel werkt lange diensten, maar is tevens zeer efficiënt. Om je een beeld te geven: CCGrass produceert dagelijks vier hele kunstgrasvoetbalvelden. Het tapijt wordt binnen één week na ontvangst van de bestelbevestiging getuft. Daarna duurt het zo'n vier weken voordat de mat per schip in Europa arriveert. De installatie neemt nog eens één à twee weken in beslag.'

De productie in China is een van de modernste in de industrie
Europeanen hebben een haat-liefdeverhouding met plastic producten uit China. Ze zijn goedkoop, maar worden vaak beschouwd als goedkope namaak. Tijdens de FSB-beurs in Keulen was dat duidelijk te merken. De grote groep Chinese exposanten werd eigenlijk genegeerd. Vrees je niet dat je dezelfde behandeling zult krijgen?

'Bij een beurs in Duitsland zullen het altijd voornamelijk de Duitse exposanten zijn die het merendeel van de bezoekers trekken. Wat dat betreft ben ik tevreden met de aanloop die wij mochten ervaren. Onze stand was continu vol. De komende weken vlieg ik heel Europa af om de verschillende mogelijke klanten te bezoeken die we tijdens de FSB-beurs hebben ontmoet. Dat producten uit China beschouwd worden als slechte namaak, vind ik niet terecht. Iedereen is wild van de Apple iPhone. Het merk is Amerikaans, maar laten we niet vergeten dat de productie in China plaatsvindt. Het klopt dat tot voor kort badminton en tafeltennis de belangrijkste sporten in China waren. Hier en daar zag je een klein buitenveld waarop sporten zoals voetbal, hockey of rugby konden worden gespeeld. CCGrass begreep al snel dat het belangrijk was om zich in deze sporten te verdiepen, de markt te verkennen en kwaliteitsprogramma's zoals het Fifa Quality Programme te omarmen. Ze communiceren met alle betrokken instanties en op het hoogste niveau. Gesprekspartners zijn onder meer de internationale sportbonden, researchlaboratoria en universiteiten. Dat is belangrijk, omdat kunstgras voor sporttoepassingen heel anders is dan kunstgras voor landscaping. Bij kunstgras voor sport speelt de kwaliteit een veel grotere rol. Dat CCGrass nu één van de slechts zes Fifa Preferred Producers is, spreekt boekdelen. Voordat het bedrijf toestemming kreeg om dit predicaat te voeren, moest het eerst Fifa overtuigen van zijn inspanningen met betrekking tot productievolume, milieu-aspecten, training, ervaring, wetgeving en vele andere zaken.'

CCGrass heeft wereldwijd al meer dan 100.000.000m2 kunstgras gelegd
Zal jullie Europese aanwezigheid ertoe leiden dat we binnenkort overspoeld worden met goedkopere kunstgrassystemen uit China?

'Chinese bedrijven zijn zeker agressief bij het zakendoen. Maar ze zijn wel eerlijk en gefocust op kwaliteit. De afdeling die de kwaliteit van de productie monitort in onze fabrieken in China, heeft meer dan 150 medewerkers. Bij de meeste kunstgrasfabrikanten is dat aantal veel lager; vaak is dat slechts één persoon. Natuurlijk kunnen wij goedkope producten leveren wanneer de markt daarom vraagt. Maar om een vergelijking te maken met de Engelse Premier League-voetbalcompetitie, die we allemaal beschouwen als de beste competitie ter wereld: er zijn waarschijnlijk vijf of zes bedrijven in de Premier League voor kunstgras die aan alle kwaliteitseisen voldoen. CCGrass is daar zeker één van. We werken nauw samen met onze installateurs om die kwaliteit te garanderen. Daar waar nodig bieden we hen ondersteuning of training, zodat ze een installatie van hoge kwaliteit kunnen realiseren. FIFA stelt dat ook als voorwaarde als je een FIFA Preferred Producer wilt blijven.'

Europeanen hebben veel ervaring met kunstgras, en altijd wel een mening. Wat ga je ze bieden?

'Tijdens de FSB hebben we onze PRT-serie backing gelanceerd. De Engelse afkorting PRT staat voor doorlaatbare recyclebare tuftlock. Water wordt vijf keer zo snel afgevoerd als voorheen. De backing is ook veel beter te recyclen. Behalve de PRT-backing hebben we ook drie nieuwe additieven voor onze vezels geïntroduceerd. Die moeten extreme temperaturen, bacteriën en statische elektriciteit tegengaan; dit alles om de spelerservaring op een kunstgrasveld van CCGrass bij extreme condities te verbeteren. Ons doel is om meer niche-oplossingen te bieden voor de vele uitdagingen die we hebben in deze industrie.'

'Het mooie aan CCGrass is dat het nog altijd in eigendom is van dezelfde twee broers die de onderneming hebben opgericht toen ze begin deze eeuw kansen zagen. Omdat we particulier eigendom zijn, kunnen we snel schakelen als er beslissingen moeten worden genomen met betrekking tot kwaliteit en nieuwe ontwikkelingen. Veel kunstgrasfabrikanten worden momenteel overgenomen door investeerders die niet altijd het belang van kwaliteit inzien. Dit soort investeerders is vaak uit op snel financieel gewin. Particuliere eigenaren blijven echter altijd in hun onderneming investeren. Chinezen worden gedreven door hun principes en werken altijd nauw samen. Ook belonen ze hun personeel bijzonder goed. Ik ken veel mensen die werkzaam waren bij bedrijven die door investeerders zijn overgenomen, en die daar zijn vertrokken omdat ze ongelukkig werden in hun baan. Ter vergelijking: CCGrass heeft alle doelen weten te halen die het zichzelf ooit heeft gesteld.'

door Guy Oldenkotte


REACTIES
Er zijn nog geen reacties.
REACTIE PLAATSEN
Naam:
E-mail (wordt niet getoond op de website):
Reactie:

VACATURES